Geschiedenis van de spoorwegmaatschappijen in Duitsland

Er is een grote verscheidenheid aan verschillende spoorwegmaatschappijen in Duitsland. Sinds de juridische ontbinding van de spoorwegmonopolie in 1994, bieden tientallen spoorwegmaatschappijen hun diensten aan op het Duitse spoorwegennet. De eerste spoorlijn werd in 1835 in gebruik genomen. Dit netwerk werd in eerste instantie door particuliere aanbieders gebouwd, waarna treinen genationaliseerd werden en het staatsspoorwegen werden. Na de val van de muur verenigde de voormalige Deutsche Bundesbahn en de Deutsche Reichsbahn van de DDR zich in de Deutsche Bahn AG, die inmiddels is uitgegroeid tot de belangrijkste vervoerder op de spoorwegen in Duitsland. Het spoorwegennetwerk in Duitsland is een van de dichtste ter wereld, waar elke dag ongeveer 50.000 treinen gebruik van maken.

Grootste spoorwegmaatschappijen in Duitsland

Deutsche Bahn is veruit de belangrijkste spoorwegmaatschappij in Duitsland. Ze bieden de meerderheid van alle lokale en interlokale routes aan en zetten hiervoor verschillende soorten treinen in. Andere gebieden zijn meestal alleen verantwoordelijk voor een kleiner gebied met lokale treinen. Alleen de vervoerder HKX biedt een langeafstandsroute aan van Keulen naar Hamburg. Daarbuiten rijden er nog enkele grensoverschrijdende internationale treinen in Duitsland die verschillende verbindingen aanbieden met Europese bestemmingen.

Deutsche Bahn

De grootste Duitse spoorwegmaatschappij is de Deutsche Bahn, die eigendom is van de federale overheid. Deutsche Bahn exploiteert het grootste deel van het spoorwegnet in Duitsland en bovendien zijn ook de meeste stations in handen van de Deutsche Bahn. Het bedrijf werd in 1994 opgericht in de nasleep van de fusie van de Deutsche Bundesbahn en de Deutsche Reichsbahn van Oost-Duitsland. Het aantal voorzieningen in de treinen varieert naargelang het type trein waarmee men reist. Terwijl men in elke trein een toilet zal vinden, zijn sommige andere diensten, zoals een restaurant of wifi aan boord, alleen te vinden in de Intercity’s of Inctercity Express-treinen. De spoorwegmaatschappij vervoert jaarlijks ongeveer 2 miljard passagiers. Het bedrijf is bovendien ook actief in buurlanden zoals Frankrijk, Oostenrijk en Nederland.

Veolia Transport

Veolia Transport is het grootste particuliere transportbedrijf voor passagiers in Duitsland. De maatschappij biedt verschillende bus- en treinverbindingen aan en bezitten bovendien een aantal regionale afdelingen zoals de NordWestBahn, de Mitteldeutsche Regiobahn en de Bayrische Regiobahn. Met deze dochterondernemingen opereert Veolia voornamelijk op lokale routes. De eerste privé-langeafstandstrein, de InterConnex, moest eind 2014 stoppen omdat de concurrentie met de langeafstandsbus te groot werd.

Metronom Eisenbahngesellschaft

De Metronom Eisenbahngesellschaft is een spoorwegmaatschappij die voornamelijk actief is in Noord-Duitsland en de grootste particuliere spoorwegmaatschappij van Duitsland is. Vooral tussen Hamburg en Bremen en rond Hannover heeft het bedrijf enkele belangrijke routes. Op deze trajecten worden uitsluitend dubbeldekkers ingezet. Jaarlijks verwerkt de vervoerder meer dan 25 miljoen passagiers.

Ostdeutsche Eisenbahngesellschaft (ODEG)

De ODEG is naast de Deutsche Bahn de grootste spoorwegmaatschappij in Oost-Duitsland. Daarnaast hebben ze ook lijnen tot Mecklenburg-Vorpommern en Saksen. Op sommige trajecten rijden dubbeldekkers, naargelang het aantal passagiers. Elk jaar vervoert het bedrijf ongeveer 12 miljoen reizigers.

Andere belangrijke spoorwegmaatschappijen

Naast bovenstaande spoorwegmaatschappijen zijn er nog een aantal kleinere vervoerders actief op de Duitse spoorwegen, zoals de Vogtlandbahn (Saksen, Beieren), De Erfuter Bahn (Thüringen, Beieren, Saksen) of de Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (Bremen, Nedersaksen). Vele andere regionale aanbieders zijn dochterondernemingen of deel van de grotere bedrijven.

Populaire treinverbindingen in Duitsland

Populaire routes gaan tussen de grootste stations in Duitsland, Hamburg, München, Frankfurt en Berlijn. Elke dag stappen hier tussen de 450.000 en de 300.000 passagiers in en uit. Een belangrijke verbindingen is bijvoorbeeld de trein tussen Berlijn en München. Ook de hogesnelheidstrein tussen Keulen en Frankfurt, waarbij een snelheid van 300 km gehaald wordt, is populair onder de reizigers.

Populairste treinverbindingen

Boek tickets van je favoriete vervoersbedrijven