Vind goedkope treinkaartjes met SBB

Over SBB
Belangrijke routes
Veel gestelde vragen

Reizen met SBB

SBB is de naam van het Zwitserse spoorwegbedrijf Schweizerische Bundesbahnen. Zoals bijna alles in Zwitserland heeft het bedrijf ook een Franse naam, Chemins de fer fédéraux suisses, en een Italiaanse, Ferrovie federali svizzere. Hoewel de Franse en Italiaanse namen hun eigen afkortingen kennen, worden die nauwelijks gebruikt. Wie dus over de Zwitserse spoorwegen spreekt, heeft het doorgaans over SBB.

Er werken bij SBB zo’n 34.000 medewerkers, die er samen voor zorgen dat er dagelijks zo’n 880.000 passagiers en 185.000 ton aan vracht per spoor de gewenste plaats van bestemming bereiken. Het totale netwerk omvat ruim 3000 kilometer aan spoorwegen.

De voornaamste routes

De SBB staat onder andere bekend om de ongeveer 200 kilometer lange Gotthard-spoorlijn. Deze route loopt van het Oostenrijkse Immensee naar het Italiaanse Como en doorkruist daarbij via een 15 kilometer lange tunnel het Gotthardmassief. Daarnaast loopt een deel van het traject door de Gotthard-basistunnel, die met 57 kilometer de langste tunnel ter wereld mag heten. De Gotthard-spoorlijn is van groot economisch belang voor Zwitserland, omdat er het noorden en het zuiden van het land mee worden verbonden.

Veel gestelde vragen over SBB

1. Hoe veilig is reizen met SBB?

Bij SBB gelden er geen eisen op het gebied van mondkapjes en maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Mocht je desondanks liever met een mondkapje op reizen, dan kun je dat uiteraard doen. Houd er rekening mee dat er in de Zwitserse buurlanden wel degelijk andere eisen kunnen gelden. Reis je dus met bijvoorbeeld Duitse of Italiaanse vervoerders verder, kijk dan altijd even op de website of mondkapjes verplicht zijn.

2. Kun je zelf een zitplaats kiezen?

Het is mogelijk om een vaste zitplaats te regelen voor je reis. Je kunt dit in ieder geval op de stations zelf doen, maar vaak is het ook mogelijk om je stoelvoorkeuren al bij de reservering zelf aan te geven. Reis je in een trein met restauratie of in een internationale trein, dan kun je hoe dan ook een stoel reserveren. Op sommige trajecten geldt voor vrije stoelkeuze een kleine toeslag.

3. Wat voor tickets kan ik bij SBB bestellen?

Je kunt bij SBB een breed scala aan tickets en dagkaarten kopen. Net zoals bij de NS hebben veel SBB-treinen een eerste en een tweede klas. Wil je wat meer in luxe reizen, dan kun je je tickets opwaarderen naar een eersteklasticket. Verder kun je losse kaartjes kopen voor een enkele reis, een retourkaartje ¬– waarbij je dus heen- en terugreis in één keer boekt – en je kunt een speciaal kaartje betalen om je fiets mee te nemen.

SBB hanteert verder nog een groot aanbod aan speciale dagkaarten. Een overzicht daarvan vind je hier: https://www.sbb.ch/en/travelcards-and-tickets/railpasses.html. Het loont de moeite om te kijken of je voor jouw reisbehoeften kunt gebruikmaken van een dagkaart, want je kunt dan goedkoper uit zijn dan met losse tickets.

4. Wat moet ik weten over bagage bij SBB?

Bij treinbedrijven is het bagagebeleid vaak net wat anders dan bij busbedrijven en luchtvaartmaatschappijen, omdat de trein vaak meer ruimte heeft en gewicht minder een rol speelt. Bij SBB is het beleid voor bagage heel eenvoudig. Je mag alles meenemen, zolang het maar niet meer weegt dan 25 kg. Er gelden geen beperkingen voor de omvang van je bagage, en voor fietsen en huisdieren moet je bijbetalen.

Alle baggage dient te zijn voorzien van een etiket met je naam en contactgegevens, zodat er bij verloren geraakte bagage gemakkelijk contact kan worden opgenomen met de eigenaar.

SBB biedt mogelijkheden om je bagage naar je hotel of juist van een hotel naar het station te laten vervoeren. Dit is een betaalde dienst. Meer informatie over deze dienst vind je op de website van SBB.

5. Zijn er toiletten aan boord?

Ja. Alle treinen zijn voorzien van toiletten, gelegen aan het begin of eind van iedere wagon.

6. Zijn er faciliteiten voor mensen met een lichamelijke beperking?

Ja. Via het SBB Call Center Handicap kun je kosteloos ondersteuning aanvragen bij het in- en uitstappen. Je kunt buiten Zwitserland contact opnemen via +41 800 007 102. Als je al in Zwitserland bent, draai je kosteloos 0800 007 102. Houd er rekening mee dat je ten minste 1 uur van tevoren je aanvraag moet indienen. Doe je het later, dan kan het zomaar zijn dat SBB niet op tijd de benodigde ondersteuning kan bieden. Bij treinreizen over de Zwitserse landsgrenzen dien je je aanvraag 48 uur van tevoren in te dienen.

Op sommige stations is slechts beperkte ondersteuning mogelijk. Daarom is het verstandig om ruim van tevoren contact op te nemen en inlichtingen in te winnen. Ook als je veel bagage bij je hebt, is het verstandig om ruim van tevoren contact op te nemen.

7. Hoe zit het met reizen met kinderen en baby’s?

Je kunt bij SBB zeker met baby’s en kinderen reizen. Sterker nog, op sommige treinen heeft SBB zelfs speciale speelwagons ingericht, waardoor kinderen zich geen seconde hoeven te vervelen tijdens de reis. In de nieuwere treinen van SBB zijn ook verschoontafels aanwezig, maar in de oudere modellen ontbreken die mogelijk. Aangezien het lastig kan zijn om vast te stellen of je in een nieuwe of juist wat oudere trein reist, kun je het beste een verschoondekentje meenemen, zodat je niet afhankelijk bent de voorzieningen van de trein, mocht je kleintje verschoond moeten worden.

8. Mag mijn huisdier mee de trein in?

Ja, honden zijn toegestaan. Of je een toeslag moet betalen, hangt af van de grootte van je hond. Honden tot 30 cm mag je gratis meenemen in een reiskooi, die dan als handbagage telt. Voor grotere honden moet je een kaartje kopen. Je kunt een regulier kaartje met korting kopen of je schaft een speciale dagpas voor honden aan. Met die pas mag de hond mee in alle vormen van het OV, van boot tot tram.

Voor blindengeleidehonden en hulphonden geldt een uitzondering. Die mogen altijd gratis mee.

9. Wat kosten tickets bij SBB zoal en hoelang duurt de reis?

Stel, je neemt de trein van Basel, helemaal in het noordoosten, naar Como, in het noorden van Italië. Je bent dan zo’n 3,5 uur onderweg, zonder overstappen, en je betaalt in totaal ongeveer 45 CHF.

Een ander voorbeeld is de trein van Zürich naar Basel. De trein rijdt rechtstreeks in een uurtje van Zürich naar Basel, en je bent in totaal zo’n 10 CHF kwijt.

Nog een ander voorbeeld: de trein van Bern naar Genève. Je doet in totaal zo’n 2 uur over de reis en betaalt daarvoor ongeveer 23 EUR.

10. Wat is het beleid bij vertragingen en uitval?

Hoewel SBB zijn best doet om alle treinen op tijd te laten rijden, kan het natuurlijk gebeuren dat er vertragingen optreden. In dat soort gevallen heb je recht op compensatie. Bij 60-119 minuten vertraging krijg je 25% van de ticketprijs terug, en bij meer dan 120 minuten vertraging loopt de vergoeding op tot 50% van de ticketprijs. Bij tickets van minder dan 5 CHF heb je geen recht op compensatie.

Heb je een reispas? Dan krijg je naar rato de dagwaarde van je reispas vergoed zodra de vertraging is opgelopen tot meer dan 60 minuten.

Om een claim in te dienen, moet je een formulier indienen dat je op de website van SBB kunt vinden.

Mis je door uitval of vertraging de overstap op een andere trein op dezelfde reisdag en maak je daardoor kosten? Dan heb je recht op een vergoeding. SBB vergoedt tot 200 CHF aan kosten voor een hotel of een taxi naar de plaats van bestemming. Let wel op: gevolgschade, bijvoorbeeld als je een vlucht of concert mist, wordt niet vergoed. De aansprakelijkheid van SBB geldt hoogstens voor vervoer en overstappen.

11. Is reizen met SBB duurzaam?

Ja. Van alle gangbare reismethoden is de trein de meest duurzame, op vervoerswijzen die puur op mensenkracht werken na. SBB is een overheidsbedrijf en wil dan ook het goede voorbeeld geven. Het bedrijf stelt doelen met behulp van het Science Based Targets initiative, ook wel bekend als SBTi, waarbij bedrijven en organisaties hulp krijgen om goede, zinvolle milieudoelen te stellen. Dat betekent dus dat SBB niet zomaar wat aanmoddert op het gebied van duurzaamheid, maar duurzaamheid serieus neemt en zo goed mogelijk wil aanpakken. In 2030 wil SBB zijn uitstoot hebben gehalveerd en in 2040 zelfs met 90% hebben verminderd.

Op dit moment rijden de treinen van SBB al voor 90% op waterenergie, wat enorm in de uitstoot scheelt. De overige 10% komt van kernenergie. Bij alle nieuwe intiatieven probeert SBB zo veel mogelijk gebruik te maken van hernieuwbare energie. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om in 2030 al zijn gebouwen op hernieuwbare energie te laten draaien.

Vanaf 2030 gaat SBB alle uitstoot die het niet weet te voorkomen te compenseren, bij voorkeur met projecten en intiatieven van samenwerkingspartners in de eigen toeleveringsketen.

Ook op allerlei andere vlakken spant SBB zich in voor duurzaam treinen. Zo investeert het bedrijf in de natuurgebieden die de spoorwegen flankeren, zodat flora en fauna daar de benodigde ruimte krijgen. Ook op zaken als geluidsoverlast wordt gelet, zodat mens en natuur niet met nodeloos veel lawaai worden opgescheept.

Al met al kun je veilig stellen dat je met een treinreis bij SBB zo groen reist als maar mogelijk is.

De Omio-app maakt reizen plannen eenvoudig

We brengen je waar je naartoe wilt gaan. Van e-tickets tot actuele updates over treinen: onze innovatieve app is de ideale manier om te plannen en je reis te volgen.

ios-badge
android-badge
Hand With Phone
Valuta
Taal