Het is niet altijd gemakkelijk een gezonde levensstijl te onderhouden wanneer je onderweg bent, zeker niet als je denkt aan het soort eten waar we tijdens het reizen soms mee in aanmerking komen. Weg van thuis, zonder alle keukengerei, potten, pannen en ingrediënten kan het soms moeilijk zijn een lekkere maaltijd te bereiden. Om gemakkelijker zelf te koken op reis, en om een gezonde levensstijl te onderhouden, hebben we enkele van onze favoriete bloggers in Europa gevraagd voor hun beste tips en simpele recepten, zodat je eender waar een topmaaltijd kan klaarmaken!

Voorgerechten en snacks | Hoofdgerechten | Desserts

Voorgerechten en snacks: vegetarische opties

1. Guacamole Deconstructed

gemakkelijke gerechten voor reizigers - guacamole

Ook dit is een heerlijk hapje om mee te nemen op een picknick of om te nuttigen tijdens het aperitieven. Het is een variant van onze geliefde guacamole, maar nog gemakkelijker en sneller klaar te maken!

  • Haal de ingrediënten van guacamole in huis, namelijk een rijpe avocado, een rode ui, kerstomaatjes, limoen, lenteuitjes, peper zout en eventueel zure room en wat koriander.
  • Snij de ingrediënten grof, meng ze onder elkaar en gooi er een goede scheut olijfolie over.
  • Denk eraan dat als je de salade op voorhand maakt, dat je beter de avocado nog niet kan schillen, anders verkleurt deze helemaal.

Recept van Avocado van de Duivel.

2. Hummus toastjes met gemarineerde olijven

Een heerlijk voorgerechtje en een klassieker die gemakkelijk als apperitief of avondsnack kan opgediend worden.

  • Je hebt er zwarte olijven, hummus, brood en paprikapoeder voor nodig.
  • Laat de olijven weken in olijfolie en tijm. Smeer de hummus op de broodjes en voeg de paprika kruiden hieraan toe. Serveer de olijven op het brood of erlangs.
  • Zonder het brood, of met groenten of rijstkoeken, kan dit recept ook glutenvrij geserveerd worden.

Recept van Lost In Cupcakes.

 

3. Auberginebootjes gevuld met ratatouille

Dit recept is super gezond, gemakkelijk te maken en een geschikte manier om je dagelijkse portie groenten op reis binnen te krijgen.

  • Je hebt slechts drie ingrediënten nodig om dit heerlijke hapje klaar te maken: tomaten in blik, paprika’s en aubergine.
  • Snij de aubergine en vul ze op met een mix van tomaten en gesneden paprika’s.
  • Zet de gevulde bootjes in de oven en laat het garen om de rijke smaken naar boven te brengen.
  • Serveer ze alleen of met een bordje rijst – dit is niet alleen gezond, maar bovendien ook glutenvrij!

Recept van Veggie Me Happy.

 

4. Huisgemaakte energierepen

Deze zelfgemaakte energierepen zijn de perfecte snack voor tussendoor! Ze zijn niet allen erg gezond, bovendien bevatten ze genoeg energie om je door de dag heen te helpen – of je nu de stad gaat verkennen of de bergen gaat beklimmen.

  • Je hebt drie ingrediënten nodig: cranberries, dadels en amandelen.
  • Rooster de amandelen in de oven. Tegelijkertijd doe je de dadels en cranberries in de blender tot het een kleverige massa wordt.
  • Voeg hier ook de geroosterde amandelen toe maar zorg ervoor dat het kleine stukjes blijven en geen poeder wordt.
  • Leg de mix op een bakplaat, rol het plat, en zet het 45 minuten in de koelkast.
  • De repen kunnen ook gegeten worden door mensen die glutenintolerant zijn.

Recept van Eerlijker Eten.

 

5. Courgettenbeignets

Dit is een snel en overheerlijk gerechtje, dat men het best vers en warm kan opdienen.

  • Neem een courgette, een ei, anderhalve eetlepel bloem, twee teentjes look en wat peterselie.
  • Begin met het ei te mixen met peterselie en look, meng dan alles goed en zet het aan de kant.
  • Rasp de courgette, dompel deze in de mix en voeg de bloem doe.
  • Frituur de klaargemaakte mix in dropjes en klaar!
  • Je kan dit vegetarische hapje ook opdienen met sausjes zoals een heerlijke looksaus.

Recept van Arborio.

 

6. Carpaccio van rode bieten

rode bieten - simpele gerechten voor reizigers

Dit is een fris zomers slaatje, en perfect als licht snack in de namiddag.

  • Zorg ervoor dat je rode bieten hebt, liefst al voorgekookt want het kookproces van rode bieten verloopt nogal langzaam.
  • Snij de bieten in dunne plakjes, gooi er een scheut rode wijnazijn over en het sap van een halve appelsien.
  • Werk vervolgens af met feta, muntblaadjes en gegrilde hazelnoten.

Recept van Thursday Dinners.

Hoofdgerechten: vegetarische opties

7. Burrito Bowl

Burritos zijn perfect om je buikje te vullen en je van voldoende energie te voorzien. Als je gaat voor een ‘Burrito Bowl’ en de burritos dus in een kom serveert, wordt dit recept zelfs nog gemakkelijker!

  • Voor een klassieke vegetarische burrito heb je rijst nodig, bonen, paprika’s en tomaten.
  • Verwarm deze mix en serveer ze in een kom afgewerkt met kaas.
  • Maak ineens een grote portie, en verwarm de restjes met enkele extra kruiden voor meerdere maaltijden (of een lekkere midnightsnack voor als je ‘s nachts weer thuis komt).

Recept van Amuse Your Bouche.

 

8. Burgers van zwarte bonen en zoete aardappel

Deze burgers zijn volledig veganistisch en gewoonweg overheerlijk!

  • Om ze klaar te maken heb je zoete aardappelen nodig, spinazie, zwarte bonen en havermoutvlokken.
  • Voeg hier wat Cajun kruiden aan toe om de smaken te versterken.
  • De veggie burgers bevatte geen tarwe of gluten, en wanneer ze zonder brood geserveerd worden zijn ze bovendien een glutenvrije optie.

Recept van Tinned Tomatoes.

 

9. Gebakken champignons met kaas

Dit gerecht mag er misschien eerder uitzien alsof je het alleen tijdens speciale gelegenheden zou verwachten, maar het is verrassend snel en eenvoudig om zelf te maken!

  • Haal champignons, kaas (eender welke soort), ui, peterselie en olijfolie in huis.
  • Haal de steel van de champignon weg en vul ze met de kaas.
  • Voeg een beetje zout toe en zet ze voor 20 minuten in de oven.
  • Verwarm ondertussen wat olijfolie ineen pan en sauteer de peterselie, gesneden ui en stammen van de champignons.
  • Eenmaal de champignons uit de oven zijn, kan je ze afwerken met de gesauteerde mix.

Recept van Edalite.ru

 

10. Couscous met kruiden, bieslook en geitenkaas

Een fris, snel en gemakkelijk gerecht dat de heerlijke oosterse smaken combineert.

  • Voor dit gerecht heb je rozemarijn, salie, tijm, couscous, een limoen, geitenkaas, een tomaat en bieslook nodig.
  • Doe de couscous in een kom met een eetlepel olijfolie, giet er kokend water over, bedek de kom en laat het 10 minuten intrekken.
  • Hak de kruiden en bieslook fijn, snij de tomaat en de geitenkaas en voeg er wat geraspte citroenschil aan toe.
  • Mix dit vervolgens met de gare couscous.

Recept van Coffee & Mattarello.

 

11. Een salade van groene bonen, kikkererwten en geitenkaas

Dit gerecht is niet alleen perfect als je niet veel tijd wilt spenderen aan het koken, je kan het bovendien gemakkelijk meenemen naar een picknick.

  • Meng groene bonen, kikkererwten en wat geitenkaas met een fijngehakte ui en wat olijfolie.
  • Voeg er vervolgens zout en peper aan toe, smakelijk eten!
  • De salade is bovendien ook glutenvrij.

Recept van Gourmicom.

 

12. Spaghetti met tomatensaus

Spaghetti met tomatensaus - simpele gerechten voor reizigers

Een klassieker, maar wie heeft er nu niet graag spaghetti met tomatensaus? Bovendien kan je zelf kiezen hoeveel ingrediënten je eraan toevoegt, maar deze versie is lekker simpel en erg smakelijk!

  • Verhit knoflook en sjalot tot ze bruin zijn, en voeg hier gezeefde tomaten aan toe. Breng op smaak met peper en zout.
  • Breng de spaghetti aan de kook in wat gezouten water.
  • Voeg basilicum aan de saus toe, laat enkele minuten zachtjes pruttelen en verwijder ze vervolgens weer.
  • Dien op met wat Parmezaanse kaas en basilicum blaadjes.

Recept van Keukenliefde.

 

13. Spaanse tortilla met ui en courgette

Deze gezonde versie van de bekende Spaanse omelet is ideaal als lunch of om met je nieuwe vrienden en medereizigers te delen.
  • Leg 3 of 4 aardappelen klaar, 4 eieren, 1 courgette, olijfolie en een ui.
  • Klop de eieren en hak alle ingrediënten fijn.
  • Bak de hele mix in een hete pan voor een heerlijke en proteïnerijke maaltijd. En bovendien is de maaltijd volledig glutenvrij!

Recept van Cocina de andar por casa.

 

14. Calamaris Soep

Dit is een traditioneel Italiaans gerecht en perfect voor liefhebbers van zeevruchten. Daarbij is het een veelzijdig gerecht, en smaakt het ook heerlijk met rijst, couscous of croutons. En geen zorgen, de calamaris klaarmaken is eigenlijk best gemakkelijk!

  • Buiten de calamaris, heb je ook gepelde tomaten, look, peterselie, olijfolie en rozemarijn nodig.
  • Maak de calamaris proper en snij ze in cirkels.
  • Verwarm wat olie in de pan en voeg er de look, peterselie, calamaris en gesneden tomaten aan toe.
  • Bedek de pan en laat alles gedurende 30 minuten op een laag vuurtje bakken.
  • Voeg zout en peper toe en geniet van je heerlijke maaltijd!

Recept van Chiediloalladani.

Niet-vegetarische opties

15. Pescado asado

Smakelijk en gezond, en bovendien erg gemakkelijk klaar te maken.

  • De nodige ingedrienten zijn vis (eender welke soort), 1 limoen, peterselie, zout en zwarte peper.
  • Maak de vis schoon en kruidt het met olijfolie en een vleugje peper en zout.
  • Snij de limoen in stukjes en steek ze in de vis.
  • Indien dit gebeurd is, kan je de vis in de oven doen voor ongeveer 20-25 minuten.
  • Ook dit gerecht zal mensen met glutenintolerantie gelukkig kunnen maken.

Recept van Arborio.

 

16. Griekse rijst

Dit is een smakelijk Grieks recept waarmee je meteen de zomer in huis haalt. Het grootste voordeel van dit gerecht is dat je je niet strikt aan de benodigde ingrediënten moet houden, maar je kan gebruiken wat er op dat moment ter beschikking is!
  • Snij je vlees of vis naar keuze in stukjes, en kruidt het zoals je wil.
  • Voeg de groenten toe die je lekker vindt, zoals uien, olijven, peper of tomaten, en bak alles in een pan.
  • Ondertussen kook je de rijst en als deze klaar is, roer je alles onder elkaar met wat gesneden fetakaas.

Recept van Herzfutter.

 

17. Stir Fry Noodles

Dit gerecht kan je klaargemaakt kopen in eender welke supermarkt ter wereld, maar het is altijd gezonder (en lekkerder) om het zelf te maken!

  • Koop een pak noedels, kook ze en braad ondertussen wat stukjes kippenborst.
  • Haal de kip uit de pan, en bak de ui, gember, look en ananas voor een minuut.
  • Voeg de gekookte noedels eraan toe en werk af met wat peper en sojasaus.

Recept van Ichkoche.at

 

18. Lobster Rolls

We geven toe, kreeft klinkt als een wel heel luxueuze optie om te eten tijdens een backpack-trip, maar deze versie is super gemakkelijk en bovendien een stuk goedkoper!

  • Je kan rivierkreeftjes gebruiken in plaats van kreeft, gezien het gemakkelijker is om te vinden in de supermarkt.
  • De andere ingrediënten zijn de broodjes, mayonaise, wat sla en kerstomaten.
  • Vul de sandwiches met de bovenstaande ingrediënten.
  • Laat wat boter smelten in een pan, wentel de rivierkreeftjes hierdoor, en voeg ze toe aan het broodje.
  • Kruid met peper en zuid en besprenkel royaal met citroensap.

Recept van Culy.

 

19. Verse salade

Deze salade is een van onze favoriete zomergerechtjes. Daarbij zijn de ingrediënten gemakkelijk te vinden en is deze gezonde hap snel te bereiden!

  • Verdeel rucola over twee borden. Was en snij de aardbeien, en voeg deze in combinatie met de avocado en geitenkaas toe aan de rucola.
  • Verhit olie in een pan en bak hierin de bacon en haricot verts. Bak na 5 minuten wat amandelen mee.
  • Voeg de bacon, haricots verts en amandelen toe aan de salade, giet er wat olijfolie op en maak het af met peper.

Recept van Eten-Volgens-Mij.

 

20. Kippenvleugeltjes met raita saus

Dit eenvoudige gerechtje kan je klaarmaken zonder dat er veel keukeninstrumenten aan te pas komen. En hoewel de smaak exotisch is, kan je de ingrediënten in de meeste supermarkten terugvinden.

  • Je hebt 8 chicken wings nodig, look, ui, gember, curry en koriander.
  • Voor de saus gebruik je yoghurt, komkommer en komijn.
  • Deze delicatesse is bovendien ook uitermate geschikt voor glutenintolerante personen!

Recept van Food and Cook.

 

21. Toast met gerookte zalm en roomkaas

Dit Franse gerecht is perfect wanneer je geen toegang hebt tot een keuken, of als je je liever ergens in de buitenlucht neerzet voor een picknick.

  • Smeer wat roomkaas (of kruidenkaas) op een toast en voeg er gerookte zalm, rucola en wat citroensap aan toe.
  • Je kan de toast opdienen als aperitief of lichte snack.

Recept van Papilles & Pupilles.

 

22. Racliflette (Raclette+Tartiflette) met chorizo

Perfect voor een reis tijdens de winter; dit overheerlijke gerecht zal je meteen opwarmen!

  • Zorg ervoor dat je aardappelen, chorizo en raclette kaas kan vinden in de lokale supermarkt.
  • Doe alles in een kom, en zet dit in een oven of microgolf, en klaar!
  • Dit hartige gerecht is bovendien ook glutenvrij.

Recept van Delice Celeste.

23. 15 Minuten Tonijnpasta

Dit bekende gerecht werd een beetje aangepast om nog sneller van je geliefde maaltijd te kunnen genieten.

  • Je hebt 400 gram van je favoriete pasta nodig, 3 of 4 eetlepels pesto, 1 blik tonijn in olijfolie, zongedroogde tomaten, olijfolie, look en peper.
  • Kook de pasta, en voeg dan alle andere dingen toe aan de pan totdat dit gaar is.
  • Werk af met wat geraspte kaas.
  • Het beste van dit gerecht is dat je het zowel warm als koud kan eten!

Recept van Kulinarne Podroze.

 

24. Beer-Bottle/Can Chicken

Smakelijk en simpel – dit gerecht is altijd een goede keuze als je toegang hebt tot een keuken wanneer je op reis bent. Indien je in groep reist, of net nieuwe vrienden hebt gemaakt, kan dit gerecht perfect zijn voor een gezellige maaltijd, maar ook alleen kan je nog creatief zijn met de restjes – denk aan chicken salads of sandwiches!

  • Je hebt een kip nodig van ongeveer 1,5 kilo, een fles bier (of een blikje, die breken niet zo snel), look en kruiden als zout, peper en paprika.
  • Voor extra smaak, kan je de kip een dag op voorhand klaarmaken en kruiden.
  • Maak 1/3 van het bier leeg, plaats deze in de kip en bak de kip in de oven zoals normaal.

Recept van Bernika.

Desserts

25. Mascarpone Cups met vers fruit

Dit verse en zomerse dessert zal heerlijk op je tong wegsmelten en is prima om je even te verwennen met wat lekkers. Bovendien duurt het niet eens zo lang dit te bereiden.

  • Voor de room heb je creme fraiche nodig, yoghurt, mascarpone en melk.
  • Klop alles ondereen totdat het perfect romig en zacht is.
  • Maak de siroop met vers fruit om het af te werken.
  • Zoetekauwen die glutenintolerant zijn kunnen ook van dit gerecht genieten!

Recept van La Guinda del Pastel.

 

26. Blueberry Muffins

Of je deze muffins het liefst als dessert eet, of als ontbijt is helemaal aan jou! Bovendien kan je er meteen een heel deel maken en uitdelen aan je nieuwe vrienden die onderweg tegenkomt!

  • Je hebt koolzaad olie, suiker, vanille, bloem, eieren, yoghurt, bakpoeder, azijn en 250 gram blauwe bessen nodig voor dit overheerlijk snoepje.
  • Mix alles, en doe het geheel in muffin of cupcake vormen.
  • Bak ze in de oven voor een half uur tot ze goudkleurig zijn!

Recept van MartaGotuje.

Word lid van onze community

Wil je praktische insider tips voor steden in Europa delen en ontvangen? Word dan nu lid van onze community van locals op Facebook!

Omio community The Locals