Wil je een busreizen naar een bestemming in Europa plannen? Gebruik dan de bovenstaande zoekfunctie om een busreis van plaats A naar plaats B te vinden. Vervolgens kun je alle bussen van de grootste spoorwegmaatschappijen in Europa met elkaar vergelijken. Boek vervolgens de bustickets van jouw keuze bij Omio. Geniet van je busreis!
In Europa kun je uitstekend met de bus reizen, want er is tegenwoordig een uitgebreid internationaal netwerk van busverbindingen. Busreizen zijn vaak goedkoop en gaan naar plekken waar je met de trein of het vliegtuig niet kunt komen. Een busreis in Europa is ook net even weer anders dan een vlucht of treinreis. Daarom is het goed om te weten wat je wel en niet mag en moet meenemen in de bus.
Als je een busreis naar een ander Europees land gaat maken, dan moet je geldige reisdocumenten kunnen tonen: een identiteitskaart of paspoort. Je hebt bovendien in ieder geval een busticket of reserveringsnummer nodig. Let erop dat een rijbewijs in het buitenland niet als geldig identiteitsbewijs geldt.
Een identiteitskaart is sowieso geldig in de 27 landen die samen met Nederland de Europese Unie vormen. Dit zijn België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Daarnaast is je ID-kaart ook geldig in Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Turkije en IJsland. Een geldig paspoort kun je overal in Europa gebruiken als reisdocument.
Als Nederlands staatsburger ben je automatisch ook inwoner van de Europese Unie. Daardoor ben je in de 28 landen van de EU vrijgesteld van een visumplicht. Voor een busreis binnen Europa heb je als inwoner van de EU dan ook geen visum nodig. Ben je afkomstig van buiten de EU, dan gelden er andere regels. Of je dan een visum moet aanvragen hangt mede af van het land waar je vandaan komt.
Natuurlijk wil je je bus niet missen, dus zorg ervoor dat je op tijd bij de vertrekhalte aanwezig bent. Voor normale busreizen raden we je aan om minimaal 30 minuten voor vertrek bij de bushalte aanwezig te zijn. Daarmee voorkom je dat de bus voor je neus wegrijdt.
Bij sommige maatschappijen moet je bij bepaalde locaties bij een aparte balie inchecken. In steden als Londen en Parijs is het vaak verplicht om 60 minuten voor vertrek in te checken. Als je busreis afwijkende inchecktijden heeft of als je bij een balie moet inchecken, dan staat dat meestal op je boekingsbevestiging. Wil je problemen op het laatste moment voorkomen? Dan raden we je aan om bij boeking en een paar dagen voor vertrek de reisvoorwaarden goed door te nemen.
Tenzij er een speciale reserveringsbalie in de buurt van de bushalte is, check je in bij de buschauffeur. Normaal gesproken vermelden de busmaatschappijen dit ook op je reservering. Het kan per busmaatschappij verschillen hoe je boeking wordt gecontroleerd. Vaak is een reserveringsnummer of digitale boekingsbevestiging voldoende als reisdocument.
Sommige busmaatschappijen hebben een eigen app waarin je een QR-code krijgt die de chauffeur bij het instappen scant. Dit hangt af van de busmaatschappij waar je mee reist, dus kijk altijd even goed naar de specifieke reisvoorwaarden. We raden je aan om voor de zekerheid een offline digitale versie of print van je boekingsbevestiging mee te nemen.
Binnen de Europese Unie is er vrij verkeer van goederen en personen. Dat betekent dat als je met de bus binnen de EU reist, je niet altijd langs de douane hoeft te gaan. Je busreis in Europa gaat dan net zo gemakkelijk als een reis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Groningen.
Je kunt dan ook zonder problemen veel producten voor eigen gebruik meenemen op je busreis. Het is bijvoorbeeld toegestaan om binnen de EU aanzienlijke hoeveelheden tabak, alcohol en geld mee te nemen. Let wel op als je bepaalde geneesmiddelen binnen de EU meeneemt. Je moet daarbij kunnen aantonen dat ze voor jouw eigen gebruik zijn. Dat kan via een medisch paspoort of, als je geneesmiddel onder de Opiumwet valt, een officiële verklaring.
Verder mag je net als bij reizen naar landen buiten Europa ook een aantal zaken niet zomaar meenemen. Daaronder vallen bedreigde dier- en plantsoorten, kunst en antiek, (speelgoed)wapens en verdovende middelen. Voor het vervoer van producten voor zakelijk gebruik binnen de EU gelden er andere regels. Dat geldt ook voor vervoer van goederen naar landen buiten de EU. Let daar goed op als je van plan bent om na je busreis in Europa verder door te reizen.
FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland, maar bood tot voor kort alleen internationale verbindingen aan. Naast FlixBus zijn ook Eurolines en OUIBUS een grote speler voor internationale routes vanuit Nederland. Dit busbedrijf heeft haar hoofdkantoor in Brussel, en brengt de busdiensten van 29 onafhankelijke busmaatschappijen samen. Je kunt onder andere met Eurolines naar Londen, Praag of Hamburg reizen. Andere busmaatschappijen die Nederland verbinden met talloze Europese bestemmingen zijn bijvoorbeeld Student Agency, Megabus en Berlin Linien Bus.
Voor busreizen binnen Europa kun je bij Eurolines terecht, de vervoersmaatschappij met het uitgebreidste busnetwerk in Europa. Eurolines beschikt over stations in verschillende Europese hoofdsteden, zoals Madrid, Berlijn, Parijs, Amsterdam en Brussel, evenals in steden als Barcelona, Antwerpen en Florence. Ook kun je voor verschillende verbindingen vanuit Amsterdam terecht bij Student Agency. Deze Tsjechische busmaatschappij onderhoudt echter wel voornamelijk busverbindingen tussen oostelijk gelegen landen in Europa en steden als Praag, Boedapest en Berlijn.
Een soortgelijke proces zagen we in Duitsland in februari 2013, toen de busmarkt werd geliberaliseerd. Deze opening van de markt betekende toen een enorme toename aan busreizigers, met aantallen die maar liefst met 180% stegen. In Duitsland mogen bussen dan weer alleen rijden naar haltes die meer dan 50 kilometer uit elkaar liggen of wanneer er geen alternatief via het spoor met een reistijd van minder dan een uur beschikbaar is. In Nederland is er van zulke juridische beperkingen voorlopig nog geen sprake.
De bus voor lange afstanden is de laatste jaren binnen Europa enorm in populariteit gegroeid. Door het voordeligere tarief dan bij treinreizen en het hogere comfort dan bij een autorit nemen steeds meer reizigers binnen Europa de bus. In Nederland voorzien voornamelijk OUIBUS, Eurolines en FlixBus verbindingen tussen verschillende grote steden.
In Duitsland is de markt voor bussen in 2013 gedecentraliseerd. Dit heeft ertoe geleid dat er tientallen nieuwe busmaatschappijen zijn verschenen. Een hiervan is de Duitse busmaatschappij FlixBus, die na de oprichting in 2013 enorm snel is gegroeid. Tegenwoordig biedt de busmaatschappij routes aan naar 550 bestemmingen in Europa, en vervoert ze ongeveer 25 miljoen passagiers per jaar. Met deze verschillende verbindingen voorziet FlixBus een uitgebreid aanbod aan busreizen. Waar er geen rechtstreekse treinverbindingen gaan, wil het bedrijf toch een manier vinden voor reizigers om goedkoop en snel te kunnen reizen.
In Frankrijk werd met de wet-Macron in augustus de markt opengesteld voor langeafstandsbussen als handig alternatief voor de trein. Ook in Frankrijk werd met de invoering van de wet-Macron in juli 2015 de busmarkt opengesteld. Deze wet werd ontworpen om de Franse economie te moderniseren, de groei te versnellen en verschillende sectoren te dereguleren. Ook de reisindustrie kende hierdoor een hele vernieuwing, met langeafstandsbussen die een alternatief vormen voor de treinen. Geschat werd dat vanaf in Frankrijk volgend jaar al 5 miljoen mensen kunnen profiteren van deze liberalisering. Dat die pas in 2013 plaatsvond, heeft te maken met de staatsmonopolies van de spoorwegen die de regering wilde beschermen. Wel werden er bij het openstellen van de busmarkt enkele juridische drempels opgesteld om niet te concurreren met het traditionele openbaar vervoer. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn busreizen tussen halteplaatsen onder de 100 km niet toegestaan.
De prijzen van bustickets worden door verschillende factoren bepaald. Zo hangt het er natuurlijk vanaf welke afstand het gekozen traject heeft. Meestal geldt hoe verder de bus reist, hoe duurder het ticket. Ook de periode waarin je reist kan de ticketprijzen beïnvloeden. Busreizen zijn in het laagseizoen meestal goedkoper dan in het hoogseizoen.
FlixBus lanceerde onlangs de eerste intercity-busverbindingen binnen Nederland, en biedt goedkope bustickets aan om deze trajecten af te leggen. Vanwege de lage prijs en de sterke acties die FlixBus aanbiedt, kan de bus een handig alternatief voor de trein vormen.
De internationale busreizen naar Amsterdam komen aan op verschillende busstations, afhankelijk van de gekozen vervoerder. De bussen van FlixBus stoppen en vertrekken bijvoorbeeld vanaf station Amsterdam Sloterdijk. Ook OUIBUS laat zijn bussen vanaf hier vertrekken. Station Amsterdam Sloterdijk kun je bereiken met tramlijn 12, buslijn 48 of metrolijn 50. De bussen van Eurolines en Postbus stoppen dan weer bij station Amsterdam Duivendrecht, dat bereikbaar is via de stadsbussen 41 en 249 en de metrolijnen 50 en 54. Megabus vertrelt vanaf het P+R-terrein Zeeburg, dat je gemakkelijk met tram 26, bus 37 of bus 245 vanaf Amsterdam Centraal kunt bereiken.
Ook de bussen naar Rotterdam komen aan op verschillende vertrekplaatsen. Zo is het Centraal Station een belangrijke vertrekplaats voor bussen van onder andere Postbus en Eurolines. De stopplaats is gelegen in de Conradstraat, dat op 10 minuten lopen van het centrum ligt. De intercity-bussen van FlixBus die Nederlandse steden verbinden, vertrekken vanaf Rotterdam Zuidplein of Rotterdam Lombardijen. Zuidplein bereik je met de metrolijnen D en E en verschillende stadsbussen. Het treinstation Rotterdam Lombardijen kun je met de sprinters van NS bereiken of via de tramlijnen 2 en 20.
De internationale busreizen naar Utrecht arriveren op de grote bushalte aan de Croeselaan bij het Centraal Station. Dit is aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station. Hier heb je direct toegang tot het stadsbusvervoer.
Alle internationale busreizen naar Eindhoven hebben het grote busstation aan de Stationsweg als eindpunt. Hier heb je direct toegang tot het busnetwerk van Eindhoven.
's-Hertogenbosch wordt bediend door de bussen van FlixBus. Deze intercity bussen rijden 8 keer per dag tussen Den Bosch en Rotterdam (Zuidplein en Lombardijen). De bussen hebben hun vertrekplaats aan het Centraal Station van Den Bosch, gelegen aan het Leonardo da Vinciplein / Magistratenlaan. Het station is goed met het OV te bereiken: zo stoppen zowel treinen van NS als 13 stadsbuslijnen van Arriva en verschillende streekbussen hier.
Nijmegen wordt sinds kort aangedaan door de intercity-bussen van FlixBus. Deze bussen voorzien een verbinding met Rotterdam, met een frequentie van 8 keer per dag. De halteplaats van de FlixBus-bussen is gelegen aan het Centraal Station, dat zich op de Tunnelweg bevindt. Aan het station stoppen de buslijnen 1 tot en met 15, 25, en bovendien enkele nachtbussen.
FlixBus wilt in Nederland snel uitbreiden en nieuwe connecties aanbieden door alle steden met een inwoneraantal boven de 100 duizend met elkaar te verbinden via bussen. Op deze manier wordt het voor reizigers gemakkelijk en goedkoop om zich binnen Nederland te verplaatsen en zal de bus snel opkomen als populair vervoersmiddel om deze afstanden te overbruggen, net zoals we ook al konden zien in Frankrijk en Duitsland.
FlixBus is de eerste busmaatschappij die binnen Nederland langeafstandsbussen aanbiedt. De Duitse busmaatschappij is van plan om dagelijks 180 ritten zonder tussenstop uit te voeren, waarbij er 9 steden worden verbonden. Zo kunnen reizigers vanaf nu 8 keer per dag tussen Rotterdam en Nijmegen of tussen Rotterdam en Den Bosch reizen, of 4 keer per dag tussen onder andere Groningen en Enschede of Apeldoorn en Eindhoven.
In Nederland is de trein nog steeds het populairste openbaar vervoermiddel, waarbij NS vrijwel iedere stad in Nederland verbindt. Het Nederlandse spoorwegennet is daarbij een van de drukste netwerken van Europa. Ondanks het feit dat NS niet langer over het alleenrecht van reizigersvervoer per spoor beschikt, blijft het toch de grootste speler, met dagelijks zo’n 1,1 miljoen reizigers en 4500 treinritten. Ondanks deze uitstekende en frequente treinverbindingen blijft er in het oosten van het land ruimte voor een aanvulling op het aanbod van NS. Wanneer je bijvoorbeeld van Groningen naar Enschede reist, is er steeds een overstap op het station van Zwolle nodig.
FlixBus biedt niet alleen verbindingen aan tussen verschillende steden, waardoor de reis ongeveer 3 kwartier minder lang duurt, maar rekent voor dit traject bovendien haarscherpe prijzen. Hierdoor plaats FlixBus zich als nieuwe speler en concurrent van NS op de markt voor personenvervoer binnen Nederland. Opvallend is ook dat FlixBus zelf technisch gezien geen busbedrijf is, maar de overkoepelende merknaam. Het bedrijf werkt samen met ongeveer 400 busbedrijven, en maakt gebruik van hun bussen en chauffeurs. Deze bussen mogen rijden met het logo en de kleuren van FlixBus, indien ze aan comfortmaatstaven van FlixBus voldoen.
Voor de streek- en stadsbussen in Nederland kun je met de OV-chipkaart reizen. Het systeem is simpel: je betaalt per gereisde kilometer. Daarom moet je altijd even in- en uitchecken wanneer je met het openbaar vervoer reist.