FlixBus Nederland: FlixBus is een populaire busmaatschappij voor internationale en nationale busreizen, met routes die Nederland verbinden met meerdere populaire Europese steden.
Eurolines Nederland: Eurolines biedt voordelige busreizen aan door heel Europa, met diverse routes vanuit Nederlandse steden naar bestemmingen in het buitenland.
Connexxion: Connexxion verzorgt een breed scala aan busdiensten binnen Nederland, inclusief regionaal en stedelijk vervoer, waardoor het een van de grootste openbaar-vervoer-bedrijven in het land is.
Arriva Nederland: Arriva exploiteert verschillende buslijnen in meerdere regio's van Nederland, voornamelijk in Drenthe, Friesland, Groningen, Overijssel, Gelderland (Achterhoek en Rivierenland) en Limburg.
Als je een busreis naar een Europese bestemming wil plannen, dan kan je de bovenstaande zoekfunctie gebruiken om eenvoudig een busreis tussen twee locaties te vinden. Daarna kun je alle bussen van de grootste busmaatschappijen in Europa met elkaar vergelijken. Boek dan de bustickets van jouw keuze bij Omio. Geniet van je busreis!
In Europa kun je uitstekend met de bus reizen, want er is tegenwoordig een uitgebreid internationaal netwerk van busverbindingen. Busreizen zijn vaak goedkoop en gaan naar plekken waar je via een trein of met het vliegtuig niet kunt komen. Je hoeft voor een busreis geen uren van tevoren aanwezig te zijn en je stapt altijd direct uit in het centrum van je eindbestemming. Een Europese busreis is ook net even weer anders dan een vlucht of treinreis. Daarom is het goed om te weten wat je wel en niet mag en moet meenemen in de bus.
Als je een busreis naar een ander Europees land gaat maken, dan moet je geldige reisdocumenten kunnen tonen: een identiteitskaart of paspoort. Je hebt bovendien in ieder geval een busticket of reserveringsnummer nodig. Let erop dat een rijbewijs in het buitenland niet als geldig identiteitsbewijs geldt.
Een identiteitskaart is geldig in de volgende 27 landen die, inclusief Nederland, deel uitmaken van de Europese Unie: Zweden, Spanje, Slovenië, Slowakije, Roemenië, Portugal, Polen, Oostenrijk, Malta, Luxemburg, Litouwen, Letland, Kroatië, Italië, Ierland, Hongarije, Griekenland, Frankrijk, Finland, Estland, Duitsland, Denemarken, Cyprus, Bulgarije, België, Tsjechië, en Malta. Bovendien is je ID-kaart geldig in deze niet-EU landen: IJsland, Turkije, Servië, Macedonië, Noorwegen, en Liechtenstein. Voor reizen binnen Europa kun je ook altijd een geldig paspoort gebruiken als identificatiebewijs.
Als Nederlands staatsburger ben je automatisch ook inwoner van de Europese Unie. Daardoor ben je in de 28 landen van de EU vrijgesteld van een visumplicht. Voor een busreis binnen Europa heb je als inwoner van de EU dan ook geen visum nodig. Als je niet uit de EU komt, dan gelden er andere regels. Of je dan een visum moet aanvragen, hangt mede af van het land waar je vandaan komt.
Natuurlijk wil je je bus niet missen, dus zorg ervoor dat je op tijd bij de vertrekhalte aanwezig bent. Hoe tijdig dat is, hangt af van welke bus je neemt. Voor de bus naar Leeuwarden is 5 minuten voor vertrek natuurlijk voldoende, maar als je met de bus naar Parijs gaat, moet je iets eerder aanwezig zijn. Voor normale busreizen, waarbij er geen extra maatregelen worden genomen, raden we je aan om minimaal 30 minuten voor vertrek bij de bushalte te wachten. Let op dat de busreis naar Londen tegenwoordig iets langer kan duren, omdat het Verenigd Koninkrijk niet langer onderdeel is van de EU en er daarom extra gecontroleerd kan worden. Soms gebeurt dat hier in Nederland, maar het kan ook pas gebeuren als je in het VK aankomt. Kijk altijd of er op je ticket speciale aanwijzingen staan over wanneer je bij de bushalte aanwezig moet zijn, daarmee voorkom je dat de bus voor je neus wegrijdt.
Bij sommige maatschappijen moet je op bepaalde locaties bij een aparte balie inchecken. In steden als Londen en Parijs is het vaak verplicht om 60 minuten voor vertrek in te checken. Als je busreis afwijkende inchecktijden heeft of als je bij een balie moet inchecken, dan staat dat meestal op je boekingsbevestiging. Wil je problemen op het laatste moment voorkomen? Dan raden we je aan om bij boeking en een paar dagen voor vertrek de reisvoorwaarden goed door te nemen.
Tenzij er een speciale reserveringsbalie in de buurt van de bushalte is, check je in bij de buschauffeur. Normaal gesproken vermelden de busmaatschappijen dit ook op je reservering. Het kan per busmaatschappij verschillen hoe je boeking wordt gecontroleerd. Vaak is een reserveringsnummer of digitale boekingsbevestiging voldoende als reisdocument.
Sommige busmaatschappijen hebben een eigen app waarin je een QR-code krijgt die de chauffeur bij het instappen scant. Dit hangt af van de busmaatschappij waarmee je reist, dus kijk altijd goed naar de specifieke reisvoorwaarden. We raden je aan om voor de zekerheid een offline digitale versie of afdruk van je boekingsbevestiging mee te nemen.
Binnen de Europese Unie is er vrij verkeer van goederen en personen. Dat betekent dat als je met de bus binnen de EU reist, je niet altijd langs de douane hoeft te gaan. Je busreis in Europa gaat dan net zo gemakkelijk als een reis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Groningen.
Je kunt dan ook zonder problemen veel producten voor eigen gebruik meenemen op je busreis. Het is bijvoorbeeld toegestaan om binnen de EU aanzienlijke hoeveelheden tabak, alcohol en geld mee te nemen. Let wel op als je bepaalde geneesmiddelen binnen de EU meeneemt. Je moet daarbij kunnen aantonen dat ze voor jouw eigen gebruik zijn. Dat kan via een medisch paspoort of, als je geneesmiddel onder de Opiumwet valt, een officiële verklaring.
Verder mag je net als bij reizen naar landen buiten Europa ook een aantal zaken niet zomaar meenemen. Daaronder vallen bedreigde dier- en plantsoorten, kunst en antiek, (speelgoed)wapens en verdovende middelen. Voor het vervoer van producten voor zakelijk gebruik binnen de EU gelden er andere regels. Dat geldt ook voor vervoer van goederen naar landen buiten de EU. Let daar goed op als je van plan bent om na je busreis in Europa verder door te reizen.
Er zijn busroutes die het op het gebied van reistijd winnen van vluchten in Europa. Dit gaat om onder andere bussen die vanuit Amsterdam naar Brussel of Düsseldorf reizen. Dus als je deze twee bestemmingen wilt bezoeken, loont het om met een bus in plaats van met een vliegtuig te reizen.
Alle rechten voorbehouden. Bij het delen van deze afbeelding moet Omio worden vernoemd.
FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland, maar bood tot voor kort alleen internationale verbindingen aan. Naast FlixBus zijn ook Eurolines en BlaBlaBus grote spelers voor internationale routes vanuit Nederland. Dit busbedrijf heeft haar hoofdkantoor in Brussel, en brengt de busdiensten van 29 onafhankelijke busmaatschappijen samen. Je kunt onder andere met Eurolines naar Londen, Praag of Hamburg reizen. Andere busmaatschappijen die Nederland verbinden met talloze Europese bestemmingen zijn bijvoorbeeld Student Agency en Berlin Linien Bus.
Voor busreizen binnen Europa kun je bij Eurolines terecht, de vervoersmaatschappij met het uitgebreidste busnetwerk in Europa. Eurolines beschikt over stations in verschillende Europese hoofdsteden, zoals Madrid, Berlijn, Parijs, Amsterdam en Brussel, evenals in steden als Barcelona, Antwerpen en Florence. Ook kun je voor verschillende verbindingen vanuit Amsterdam terecht bij Student Agency. Deze Tsjechische busmaatschappij onderhoudt echter wel voornamelijk busverbindingen tussen oostelijk gelegen landen in Europa en steden als Praag, Boedapest en Berlijn.
Een soortgelijk proces zagen we in Duitsland in februari 2013, toen de busmarkt werd geliberaliseerd. Deze opening van de markt betekende toen een enorme toename aan busreizigers, met aantallen die maar liefst met 180% stegen. In Duitsland mogen bussen dan weer alleen rijden naar haltes die meer dan 50 kilometer uit elkaar liggen of wanneer er geen alternatief via het spoor met een reistijd van minder dan een uur beschikbaar is. In Nederland is er van zulke juridische beperkingen voorlopig nog geen sprake.
De bus voor lange afstanden is de laatste jaren binnen Europa enorm in populariteit gegroeid. Door het voordeligere tarief dan bij treinreizen en het hogere comfort dan bij een autorit nemen steeds meer reizigers binnen Europa de bus. In Nederland voorzien voornamelijk Eurolines en FlixBus verbindingen tussen verschillende grote steden.
In Duitsland is de markt voor bussen in 2013 gedecentraliseerd. Dit heeft ertoe geleid dat er tientallen nieuwe busmaatschappijen zijn verschenen. Een hiervan is de Duitse busmaatschappij FlixBus, die na de oprichting in 2013 enorm snel is gegroeid. Tegenwoordig biedt de busmaatschappij routes aan naar 550 bestemmingen in Europa, en vervoert ze ongeveer 25 miljoen passagiers per jaar. Met deze verschillende verbindingen voorziet FlixBus een uitgebreid aanbod aan busreizen. Waar er geen rechtstreekse treinverbindingen zijn, wil het bedrijf toch een manier vinden voor reizigers om goedkoop en snel te kunnen reizen.
In Frankrijk werd met de wet-Macron in augustus 2015 de markt opengesteld voor langeafstandsbussen als handig alternatief voor de trein. Deze wet werd ontworpen om de Franse economie te moderniseren, de groei te versnellen en verschillende sectoren te dereguleren. Ook de reisindustrie kende hierdoor een hele vernieuwing, met langeafstandsbussen die een alternatief vormen voor treinen. Wel werden er bij het openstellen van de busmarkt enkele juridische drempels opgesteld om niet te concurreren met het traditionele openbaar vervoer. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn busreizen tussen halteplaatsen die minder dan 100 km van elkaar verwijderd zijn, niet toegestaan.
De prijzen van bustickets worden door verschillende factoren bepaald. Zo hangt het er natuurlijk van af welke afstand het gekozen traject heeft. Meestal geldt het principe dat hoe verder de bus reist, hoe duurder het ticket is. Ook de periode waarin je reist kan de ticketprijzen beïnvloeden. Busreizen zijn in het laagseizoen meestal goedkoper dan in het hoogseizoen.
FlixBus lanceerde onlangs de eerste intercity-busverbindingen binnen Nederland, en biedt goedkope bustickets aan om deze trajecten af te leggen. Vanwege de lage prijs en de sterke acties die FlixBus aanbiedt, kan de bus een handig alternatief voor de trein vormen.
De internationale busreizen naar Amsterdam komen aan op verschillende busstations, afhankelijk van de gekozen vervoerder. De bussen van FlixBus stoppen en vertrekken bijvoorbeeld vanaf station Amsterdam Sloterdijk. Station Amsterdam Sloterdijk kun je bereiken met tramlijn 12, buslijn 48 of metrolijn 50. De bussen van Eurolines stoppen dan weer bij station Amsterdam Duivendrecht, dat bereikbaar is via de stadsbussen 41 en 249 en de metrolijnen 50 en 54.
Ook de bussen naar Rotterdam komen aan op verschillende vertrekplaatsen. Zo is het Centraal Station een belangrijke vertrekplaats voor bussen. De stopplaats is gelegen in de Conradstraat, dat op 10 minuten lopen van het centrum ligt. Met de bus naar Rotterdam Centraal ben je binnen enkele minuten in het centrum. De intercity-bussen van FlixBus die Nederlandse steden verbinden, vertrekken vanaf Rotterdam Zuidplein of Rotterdam Lombardijen. Zuidplein bereik je met de metrolijnen D en E en verschillende stadsbussen. Het treinstation Rotterdam Lombardijen kun je met de sprinters van NS bereiken of via de tramlijnen 2 en 20.
De internationale busreizen naar Utrecht arriveren bij de grote bushalte aan de Croeselaan bij het Centraal Station. Dit is aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station. Hier heb je direct toegang tot het stadsbusvervoer.
Alle internationale busreizen naar Eindhoven hebben het grote busstation aan de Stationsweg als eindpunt. Hier heb je direct toegang tot het busnetwerk van Eindhoven.
's-Hertogenbosch wordt bediend door de bussen van FlixBus. Deze intercity-bussen rijden 8 keer per dag tussen Den Bosch en Rotterdam (Zuidplein en Lombardijen). De bussen hebben hun vertrekplaats aan het Centraal Station van Den Bosch, gelegen aan het Leonardo da Vinciplein / Magistratenlaan. Het station is goed met het OV te bereiken: zo stoppen zowel treinen van NS als 13 stadsbuslijnen van Arriva en verschillende streekbussen hier.
Nijmegen wordt sinds kort aangedaan door de intercity-bussen van FlixBus. Deze bussen voorzien een verbinding met Rotterdam, met een frequentie van 8 keer per dag. De halteplaats van de FlixBus-bussen is gelegen aan het Centraal Station, dat zich op de Tunnelweg bevindt. Aan het station stoppen de buslijnen 1 tot en met 15, 25, en bovendien enkele nachtbussen.
FlixBus wil in Nederland snel uitbreiden en nieuwe connecties aanbieden door alle steden met een inwoneraantal boven de 100 duizend met elkaar te verbinden via bussen. In de praktijk zal dat betekenen dat je met de bus naar Rotterdam en Amsterdam kunt reizen. Op deze manier wordt het voor reizigers gemakkelijk en goedkoop om zich binnen Nederland te verplaatsen en zal de bus snel opkomen als populair vervoersmiddel om deze afstanden te overbruggen, net zoals we ook al konden zien in Frankrijk en Duitsland.
FlixBus is de eerste busmaatschappij die binnen Nederland langeafstandsbussen aanbiedt. De Duitse busmaatschappij is van plan om dagelijks 180 ritten zonder tussenstop uit te voeren, waarbij er 9 steden worden verbonden. Zo kunnen reizigers vanaf nu 8 keer per dag tussen Rotterdam en Nijmegen of tussen Rotterdam en Den Bosch reizen, of 4 keer per dag tussen onder andere Groningen en Enschede of Apeldoorn en Eindhoven.
In Nederland is de trein nog steeds het populairste openbaar vervoermiddel, waarbij NS vrijwel iedere stad in Nederland verbindt. Het Nederlandse spoorwegennet is daarbij een van de drukste netwerken van Europa. Ondanks het feit dat NS niet langer over het alleenrecht van reizigersvervoer per spoor beschikt, blijft het toch de grootste speler, met dagelijks zo’n 1,1 miljoen reizigers en 4500 treinritten. Ondanks deze uitstekende en frequente treinverbindingen blijft er in het oosten van het land ruimte voor een aanvulling op het aanbod van NS. Wanneer je bijvoorbeeld van Groningen naar Enschede reist, is er steeds een overstap op het station van Zwolle nodig.
FlixBus biedt niet alleen verbindingen aan tussen verschillende steden, waardoor de reis ongeveer 3 kwartier minder lang duurt, maar rekent voor dit traject bovendien haarscherpe prijzen. Hierdoor plaatst FlixBus zich als nieuwe speler en concurrent van NS op de markt voor personenvervoer binnen Nederland. Opvallend is ook dat FlixBus zelf technisch gezien geen busbedrijf is, maar de overkoepelende merknaam. Het bedrijf werkt samen met ongeveer 400 busbedrijven, en maakt gebruik van hun bussen en chauffeurs. Deze bussen mogen rijden met het logo en de kleuren van FlixBus, indien ze aan comfortmaatstaven van FlixBus voldoen.
Voor de streek- en stadsbussen in Nederland kun je met de OV-chipkaart reizen. Het systeem is simpel: je betaalt per gereisde kilometer. Daarom moet je altijd even in- en uitchecken wanneer je met het openbaar vervoer reist.