Athene is de hoofdstad van Griekenland en tevens ook de grootste stad, met een inwonersaantal van meer dan 3 miljoen. Dankzij haar geografisch strategische ligging en haar centrale rol in de financiën, media, kunst, internationale handel, cultuur, onderwijs en toerisme is het een ware wereldstad. Dit alles maakt van de stad een van de grootste economische centra in Zuid-Oost Europa. De haven van Athene, Piraeus, is bovendien de grootste passagiershaven in Europa en de derde grootste ter wereld.
De eerste tekenen van bewoners van deze regio dateren van uit de 11e – 7e eeuw v.C. Tegen 1400 v.C. was de Akropolis een machtige stad in Mycene. Samen met Sparta versloeg Athene de Perzen in een reeks veldslagen in de 5e eeuw v.C. De jaren die volgden staan bekend als de Gouden Eeuw voor de Atheense democratie; in deze tijd groeide de stad immers uit tot de belangrijkste stad van het Oude Griekenland. De culturele verwezenlijkingen die toen ontstonden liggen nog steeds aan de basis van onze westerse beschaving. Aan het einde van de middeleeuwen was de stad in handen van het Ottomaanse Rijk gekomen, en dit betekende een periode van verval. De stad vond haar glorie pas terug in de 19e eeuw als hoofdstad van de nieuwe staat Griekenland. In 1892 werden hier de eerste moderne Olympische Spelen georganiseerd, en Athene mocht deze rol weer op zich nemen in 2004.
Het erfgoed van het Oude Athene bevindt zich nog steeds overal in de stad; gerepresenteerd door de historische monumenten en kunstwerken die er nog te bewonderen vallen. Een van de meeste bekende ruïnes is het Parthenon, dat beschouwd wordt als een van de belangrijkste bouwwerken voor de vroege westerse beschaving. Er zijn ook verschillende Romeinse en Byzantijnse bouwwerken doorheen de stad te vinden, en enkele monumenten uit het Ottomaanse Rijk. Twee monumenten hebben bovendien een plaatsje op de UNESCO Werelderfgoedlijst bemachtigd, namelijk de Acropolis en de middeleeuwse Klooster van Dafni.
De luchthaven van Athene is gelegen op 27 km van het centrum en opende in 2001. Vandaag de dag is het Griekenlands grootste luchthaven en functioneert het als een belangrijke hub voor Aegean Airlines en de dochtermaatschappij Olympic Air. Met de 13-16 miljoen passagiers die hier jaarlijks voorbijkomen, is de luchthaven van Athene de 31ste drukste luchthaven in Europa. Het vliegveld beschikt momenteel over twee terminals: de Main Terminal en de Satellite Terminal (die toegankelijk is via een voetgangerstunnel vanaf de Main Terminal). Non-schengen vluchten vertrekken vanaf deze laatste.
Algemene informatie over van en naar de luchthaven gaan
Men kan gemakkelijk via het openbaar vervoer naar het centrum reizen. De luchthaven metrolijn is een uitbreiding van lijn 3 (de blauwe lijn), die je naar de stations Syntagma en Monastiráki in het centrum brengt. Een ticket kost € 8 en de rit duurt ongeveer 40 minuten in totaal. Met de stadstreinen kan je een verbindingen vinden naar het Larissis Treinstation, waarvoor er wel een overstap op het Ano Liossia nodig is. Een ticket kost € 6 en de reis duurt langer dan met de metro. De Snelbus is ook een optie en brengt je in een uur in het centrum voor ongeveer € 5. De mogelijke lijnen zijn de X93 tot het Kifissos Busstation, de X95 tot het Syntagma plein (metrolijnen 2 en 3) of de X96 naar Piraeus (metrolijn 1). De regionale bus tenslotte zet passagiers af aan aan de Departures en haalt ze op aan de Arrivals, tussen uitgang 2 en 3. Er zijn in totaal 5 regionale buslijnen.
Taxi’s zijn beschikbaar buiten uitgang 3. Een taxi naar het centrum kost ongeveer € 35 tijdens de dag en € 50 tijdens de nacht. Indien men zelf wil rijden, duurt dit ongeveer 30 minuten. De luchthaven is 40 km van het centrum verwijderd.
Het centraal station van Athene is gelegen in de centrale wijk Kolonos. Het station wordt in de volksmond nog steeds Larissa Station genoemd, de naam van een van de twee originele stations die geïntegreerd werd in het moderne gebouw. Het Larissa station is ook de naam van het metrostation hier. Op het treinstation stoppen zowel regionale treinen voor Attica (de regio rond Athene) als InterCity treinen, voornamelijk naar Patras en Thessaloniki (Neós Stathmós). In het verleden deed het station ook dienst als halte voor enkele internationale routes, zoals de Berlin express die van het Anhalter Bahnhof vertrok.
Van het station Athene naar het centrum
Het Larissa metrostation is gelegen aan lijn 2, en het is slechts een rit van 3 stops naar het Syntagma plein in het centrum. Er zijn ook taxi’s beschikbaar aan het station, maar denk eraan dat het moeilijk kan zijn er eentje te vinden tijdens de spitsuren.
Het Kifissos is een van de intercity KTEL bus terminals, de tweede is terminal B. Terminal A ligt 7 km ten noordwesten van Omonia en vanaf hier vertrekken bussen naar de Peloponese steden, de Ionische steden en delen van West-Griekenland.
Van Kifissos Busstation naar het centrum
Bus 051 gaat naar centraal Athene en rijdt iedere 15 minuten tussen 05.00 uur en 00.00 uur.
De twee belangrijkste snelwegen van Griekenland beginnen in Athene, namelijk de A1/E75, die Athene’s stedelijk gebied Piraeus doorkruist, en dan richting het noorden naar Thessaloniki gaat, en de A8/E94 richting het westen, naar Patras. De belangrijkste nationale wegen zijn GR-1 Ν (Lamia, Larissa, Thessaloniki), GR-8 W (Corinth, Patras) en GR-3 N (Elefsina, Lamia, Larissa).
Griekenland heeft een uitgebreid wegennetwerk, met autosnelwegen, wegen met dubbele rijvakken en kleinere wegen. Het wegennetwerk verbindt het hele vasteland van Griekenland. In de laatste jaren is er bovendien sterk geïnvesteerd in de Griekse infrastructuur en werden zelfs nieuwe snelwegen aangelegd. De condities van de wegen verschillende van de ene regio tot de andere, sommige oppervlaktes kunnen wat oneven zijn en in de plattelandsgebieden komen er vaak scherpe bochten voor. De snelheidslimiet ligt op 50 km/u voor bebouwde gebieden en 120 km/u op autosnelwegen.
Het openbaar vervoer is er enorm op vooruit gegaan in Athene en biedt een goede manier om tijdens de dag door de stad te reizen. Het netwerk bestaat uit een systeem van bussen, metro’s, trolleybussen en tramlijnen.
Athene’s metrosysteem opende in 2001 en bestaat uit 3 lijnen (groen: Piraeus – Kifissia, rood: Anthoupoli – Agios Dimitrios, blauw: Egaleo – Doukissis Plakentias – International Airport). De metro’s rijden dagelijks tussen 05.30 uur en 00.00 uur, behalve op vrijdag en zaterdag wanneer ze tot 02.00 uur geopend zijn.
Het voorstadsnet, of de stadstreinen (Proastiakos) is een nieuwe toevoeging aan het openbaar vervoer in Athene. De belangrijkste lijn start vanaf Piraeus, rijdt langs het Larissa Station en splitst in Neratziotissa, waar een deel in de westelijke richting gaat naar Kiato en Corinth, en de andere in de oostelijke richting de luchthaven.
Hoewel Athene niet bekend staat als extreem fietsvriendelijke stad, is fietsen in Athene wel populairder geworden tijdens de laatste jaren. Er is een lang netwerk van voetgangersstraten in het historische centrum, en het kan aangenaam zijn daar rond te fietsen. Verder zijn er niet zo veel fietspaden in Athene en kunnen chauffeurs bovendien nogal agressief rijden.
Taxi’s zijn erg gebruikelijk in het centrum van Athene en gezien hun lage tarieven is het een ideale manier om zich te verplaatsen.
Om files te vermijden in centraal-Athene zijn er enkele restricties wat betreft rijden in het centrum. In bepaalde zones geldt een gelimiteerde toegang voor wagens en deze zones worden aangegeven door de verkeersborden met een gele omtrek van Athene en een rode driehoek in het midden. Auto’s met even nummerplaten (waarvan het nummer eindigt op 0, 2, 4, 6 of 8) mogen binnen deze zone rijden op de even data, terwijl auto’s met oneven nummerplaten (1, 3, 5, 7 of 9) allen hier mogen rijden op oneven data. Deze restricties gelden niet tijdens de weekends, op feestdagen of voor huurauto’s en buitenlandse auto’s.
Ook voor de parkeerplaatsen gelden bepaalde regels. Parkeerplaatsen in het blauw aangeduid zijn voor inwoners met een vergunning, plaatsen in het geel zijn enkel voor commercieel gebruik. Bezoekers kunnen de witte plaatsen tussen 09.00-21.00 uur gebruiken tijdens de week, en tussen 09.00-16.00 uur in het weekend. Voor de witte plaatsen moet men een parkeerticket aanschaffen dat je aan de kiosken kan kopen. Tickets zijn geldig voor 3 uur.
Athene is een stad van extremen wat betreft lopen in de stad, waarbij sommige wandelingen erg plezant zijn, en andere zo goed als onmogelijk. Positief is dat er een aantal grote straten omgevormd zijn tot voetgangerszones, en ook op de archeologische sites is er weinig verkeer te bespeuren.
Het eeuwenoude Athene is een populaire bestemming voor een stedentrip. De hoofdstad van Griekenland en tevens ook de grootste stad heeft een inwonersaantal van meer dan 3 miljoen. Dankzij haar geografisch strategische ligging en haar centrale rol in de financiën, media, kunst, internationale handel, cultuur, onderwijs en toerisme is het een ware wereldstad. Dit alles maakt van de stad een van de grootste economische centra in Zuid-Oost Europa. De haven van Athene, Piraeus, is bovendien de grootste passagiershaven in Europa en de derde grootste ter wereld.
De eerste tekenen van bewoners van deze regio dateren van uit de 11e – 7e eeuw v.C. Tegen 1400 v.C. was de Akropolis een machtige stad in Mycene. Samen met Sparta versloeg Athene de Perzen in een reeks veldslagen in de 5e eeuw v.C. De jaren die volgden staan bekend als de Gouden Eeuw voor de Atheense democratie; in deze tijd groeide de stad immers uit tot de belangrijkste stad van het Oude Griekenland. De culturele verwezenlijkingen die toen ontstonden liggen nog steeds aan de basis van onze westerse beschaving. Aan het einde van de middeleeuwen was de stad in handen van het Ottomaanse Rijk gekomen, en dit betekende een periode van verval. De stad vond haar glorie pas terug in de 19e eeuw als hoofdstad van de nieuwe staat Griekenland. In 1892 werden hier de eerste moderne Olympische Spelen georganiseerd, en Athene mocht deze rol weer op zich nemen in 2004.
Het erfgoed van het Oude Athene bevindt zich nog steeds overal in de stad; gerepresenteerd door de historische monumenten en kunstwerken die er nog te bewonderen vallen. Een van de meeste bekende ruïnes is het Parthenon, dat beschouwd wordt als een van de belangrijkste bouwwerken voor de vroege westerse beschaving. Er zijn ook verschillende Romeinse en Byzantijnse bouwwerken doorheen de stad te vinden, en enkele monumenten uit het Ottomaanse Rijk. Twee monumenten hebben bovendien een plaatsje op de UNESCO Werelderfgoedlijst bemachtigd, namelijk de Acropolis en de middeleeuwse Klooster van Dafni.
De luchthaven van Athene is gelegen op 27 km van het centrum en opende in 2001. Vandaag de dag is het Griekenlands grootste luchthaven en functioneert het als een belangrijke hub voor Aegean Airlines en de dochtermaatschappij Olympic Air. Met de 13-16 miljoen passagiers die hier jaarlijks voorbijkomen, is de luchthaven van Athene de 31ste drukste luchthaven in Europa. Het vliegveld beschikt momenteel over twee terminals: de Main Terminal en de Satellite Terminal (die toegankelijk is via een voetgangerstunnel vanaf de Main Terminal). Non-schengen vluchten vertrekken vanaf deze laatste.
Algemene informatie over van en naar de luchthaven gaan
Men kan gemakkelijk via het openbaar vervoer naar het centrum reizen. De luchthaven metrolijn is een uitbreiding van lijn 3 (de blauwe lijn), die je naar de stations Syntagma en Monastiráki in het centrum brengt. Een ticket kost € 8 en de rit duurt ongeveer 40 minuten in totaal. Met de stadstreinen kan je een verbindingen vinden naar het Larissis Treinstation, waarvoor er wel een overstap op het Ano Liossia nodig is. Een ticket kost € 6 en de reis duurt langer dan met de metro. De Snelbus is ook een optie en brengt je in een uur in het centrum voor ongeveer € 5. De mogelijke lijnen zijn de X93 tot het Kifissos Busstation, de X95 tot het Syntagma plein (metrolijnen 2 en 3) of de X96 naar Piraeus (metrolijn 1). De regionale bus tenslotte zet passagiers af aan aan de Departures en haalt ze op aan de Arrivals, tussen uitgang 2 en 3. Er zijn in totaal 5 regionale buslijnen.
Taxi’s zijn beschikbaar buiten uitgang 3. Een taxi naar het centrum kost ongeveer € 35 tijdens de dag en € 50 tijdens de nacht. Indien men zelf wil rijden, duurt dit ongeveer 30 minuten. De luchthaven is 40 km van het centrum verwijderd.
Het centraal station van Athene is gelegen in de centrale wijk Kolonos. Het station wordt in de volksmond nog steeds Larissa Station genoemd, de naam van een van de twee originele stations die geïntegreerd werd in het moderne gebouw. Het Larissa station is ook de naam van het metrostation hier. Op het treinstation stoppen zowel regionale treinen voor Attica (de regio rond Athene) als InterCity treinen, voornamelijk naar Patras en Thessaloniki (Neós Stathmós). In het verleden deed het station ook dienst als halte voor enkele internationale routes, zoals de Berlin express die van het Anhalter Bahnhof vertrok.
Van het station Athene naar het centrum
Het Larissa metrostation is gelegen aan lijn 2, en het is slechts een rit van 3 stops naar het Syntagma plein in het centrum. Er zijn ook taxi’s beschikbaar aan het station, maar denk eraan dat het moeilijk kan zijn er eentje te vinden tijdens de spitsuren.
Het Kifissos is een van de intercity KTEL bus terminals, de tweede is terminal B. Terminal A ligt 7 km ten noordwesten van Omonia en vanaf hier vertrekken bussen naar de Peloponese steden, de Ionische steden en delen van West-Griekenland.
Van Kifissos Busstation naar het centrum
Bus 051 gaat naar centraal Athene en rijdt iedere 15 minuten tussen 05.00 uur en 00.00 uur.
De twee belangrijkste snelwegen van Griekenland beginnen in Athene, namelijk de A1/E75, die Athene’s stedelijk gebied Piraeus doorkruist, en dan richting het noorden naar Thessaloniki gaat, en de A8/E94 richting het westen, naar Patras. De belangrijkste nationale wegen zijn GR-1 Ν (Lamia, Larissa, Thessaloniki), GR-8 W (Corinth, Patras) en GR-3 N (Elefsina, Lamia, Larissa).
Griekenland heeft een uitgebreid wegennetwerk, met autosnelwegen, wegen met dubbele rijvakken en kleinere wegen. Het wegennetwerk verbindt het hele vasteland van Griekenland. In de laatste jaren is er bovendien sterk geïnvesteerd in de Griekse infrastructuur en werden zelfs nieuwe snelwegen aangelegd. De condities van de wegen verschillende van de ene regio tot de andere, sommige oppervlaktes kunnen wat oneven zijn en in de plattelandsgebieden komen er vaak scherpe bochten voor. De snelheidslimiet ligt op 50 km/u voor bebouwde gebieden en 120 km/u op autosnelwegen.
Het openbaar vervoer is er enorm op vooruit gegaan in Athene en biedt een goede manier om tijdens de dag door de stad te reizen. Het netwerk bestaat uit een systeem van bussen, metro’s, trolleybussen en tramlijnen.
Athene’s metrosysteem opende in 2001 en bestaat uit 3 lijnen (groen: Piraeus – Kifissia, rood: Anthoupoli – Agios Dimitrios, blauw: Egaleo – Doukissis Plakentias – International Airport). De metro’s rijden dagelijks tussen 05.30 uur en 00.00 uur, behalve op vrijdag en zaterdag wanneer ze tot 02.00 uur geopend zijn.
Het voorstadsnet, of de stadstreinen (Proastiakos) is een nieuwe toevoeging aan het openbaar vervoer in Athene. De belangrijkste lijn start vanaf Piraeus, rijdt langs het Larissa Station en splitst in Neratziotissa, waar een deel in de westelijke richting gaat naar Kiato en Corinth, en de andere in de oostelijke richting de luchthaven.
Hoewel Athene niet bekend staat als extreem fietsvriendelijke stad, is fietsen in Athene wel populairder geworden tijdens de laatste jaren. Er is een lang netwerk van voetgangersstraten in het historische centrum, en het kan aangenaam zijn daar rond te fietsen. Verder zijn er niet zo veel fietspaden in Athene en kunnen chauffeurs bovendien nogal agressief rijden.
Taxi’s zijn erg gebruikelijk in het centrum van Athene en gezien hun lage tarieven is het een ideale manier om zich te verplaatsen.
Om files te vermijden in centraal-Athene zijn er enkele restricties wat betreft rijden in het centrum. In bepaalde zones geldt een gelimiteerde toegang voor wagens en deze zones worden aangegeven door de verkeersborden met een gele omtrek van Athene en een rode driehoek in het midden. Auto’s met even nummerplaten (waarvan het nummer eindigt op 0, 2, 4, 6 of 8) mogen binnen deze zone rijden op de even data, terwijl auto’s met oneven nummerplaten (1, 3, 5, 7 of 9) allen hier mogen rijden op oneven data. Deze restricties gelden niet tijdens de weekends, op feestdagen of voor huurauto’s en buitenlandse auto’s.
Ook voor de parkeerplaatsen gelden bepaalde regels. Parkeerplaatsen in het blauw aangeduid zijn voor inwoners met een vergunning, plaatsen in het geel zijn enkel voor commercieel gebruik. Bezoekers kunnen de witte plaatsen tussen 09.00-21.00 uur gebruiken tijdens de week, en tussen 09.00-16.00 uur in het weekend. Voor de witte plaatsen moet men een parkeerticket aanschaffen dat je aan de kiosken kan kopen. Tickets zijn geldig voor 3 uur.
Athene is een stad van extremen wat betreft lopen in de stad, waarbij sommige wandelingen erg plezant zijn, en andere zo goed als onmogelijk. Positief is dat er een aantal grote straten omgevormd zijn tot voetgangerszones, en ook op de archeologische sites is er weinig verkeer te bespeuren.