Onder de toeristen is Hamburg een populaire stad voor een stedentrip: er zijn vele historische bezienswaardigheden en cultuur en het is bovendien een bruisende stad.
Hamburg is de tweede grootste stad van Duitsland en de achtste in Europa. Het is een stadstaat in Duitsland in het noorden van het land.De stad werd voor het eerst genoemd in de 8e eeuw. Een belangrijke stap voor de vrijheid van de stad is wanneer Hamburg handels- en scheepvaartprivileges verkrijgt in de 12e eeuw. De stad kende vanaf dan een sterke groei door haar centrale ligging aan de Noordzee en de haven werd van groot belang. Ook vandaag de dag is het nog steeds een belangrijk handelscentrum in Europa. De haven is nu de grootste in Duitsland en de tweede grootste in Europa, en er leggen zowel passagiers- als vrachtschepen aan. In totaal zijn er in Hamburg meer dan 12.000 ondernemingen, met een focus op industrie, toerisme, financiën of media.
Deze luchthaven is een nationale en internationale hub voor Duitsland. Het is de oudste luchthaven in Duitsland en bovendien de vijfde grootste, met jaarlijks ongeveer 15 miljoen passagiers. Er vertrekken vanaf hier vluchten naar Europa, Amerika, Afrika, Azië en Australië. De luchthaven is op 8 km van het centrum gelegen.
Algemene informatie over van en naar de luchthaven gaan
Men kan een verbinding vinden tussen de luchthaven en het centrum via de S-Bahn lijn 1, die iedere 10 minuten vertrekt en er ongeveer 25 minuten over doet. Er zijn ook een aantal bussen die de luchthaven met verschillende delen van de stad verbinden. ‘s Nachts is de enige manier om tot het centrum te komen bus 606. Deze bussen zijn deel van HVV (de Hamburgse vervoersmaatschappij) en duren ongeveer 30 minuten. Een enkele reis kost je rond de € 3.
Er zijn verschillende taxibedrijven die tussen het vliegveld en het centrum rijden. Om aan de kwaliteitsvereisten te voldoen, moeten alle taxi’s die aan de luchthaven stoppen een speciale licentie van de luchthaven hebben. Ritten vanaf Hamburg Airport tot het centraal station kosten ongeveer € 30 en duren rond de 20 minuten, afhankelijk van het verkeer.
Er is geen snelweg van het vliegveld tot het centrum maar twee grote wegen leiden tot de stad. Passagiers van andere delen van Duitsland kunnen de Autobahn A7, A1 of A24 nemen. Naar het centrum gaan duurt ongeveer 20 minuten.
Er zijn vijf grote treinstations in Hamburg, waarvan Hamburg Hauptbahnhof het belangrijkste is. Het station werd geopend in 1906 en verwerkt dagelijks 450.000 reizigers, 720 lokale en langeafstandstreinen en 1000 S-Bahn treinen. Samen met München en Frankfurt is dit het drukste station in Duitsland. Het treinstation is gelegen in het centrum van de stad, in de wijk ‘Mitte’ en is verbonden met een winkelcentrum. Vanuit Hamburg vertrekken er verschillende treinen van de Deutsche Bahn en het is een belangrijke hub in Noord-Duitsland. ICE’s vertrekken vanaf hier naar München, Stuttgar, Berlijn, Frankfurt, Bremen en Keulen. Er zijn bovendien treinen naar Denemarken en Centraal-Europa.
Van Hamburg Hauptbahnhof naar het centrum
Het station is gelegen in het midden van de stad, en het is een belangrijk punt waar vier S-Bahn sporen en vier metrosporen samenkomen. De S-Bahn lijnen die hier stoppen zijn S1, S11, S2, S21, S3 en S31. De U-Bahn of metrolijnen zijn de U1 en U3 aan Hauptbahnhof Süd en de U2 en U4 aan Hauptbahnhof Nord. Ook regionale treinen gaan naar verschillende bestemmingen in Schleswig-Holstein, Nedersaksen, Mecklenburg-Vorpommern en Bremen.
De meeste bezienswaardigheden kunnen te voet bereikt worden, maar er zijn ook 2 taxistandplaatsen voor het station om in andere delen van de stad te komen. Om het station met de auto te bereiken moet je door het stadscentrum rijden. De dichtstbijzijnde parkeergelegenheden zijn Kirchenalle, Hühnerposten en twee terreinen in de buurt van het winkelcentrum.
Het Hamburg-Altona treinstation is gelegen in de Altona wijk in het westen van de stad en het is het tweede grootste treinstation in Hamburg. Het station ziet dagelijks 100.000 passagiers voorbijkomen en het is een belangrijk eindhalte voor langeafstandstreinen. Er is een verdieping voor regionale en langeafstandstreinen en twee ondergrondse platforms voor de S-Bahn. Het station beschikt ook over een aantal winkels en voorzieningen, zoals toiletten, lockers en telefoons. In 2023 zal het station verhuisd worden naar een andere locatie in de stad om meer ruimte te maken voor nieuwe appartementen.
Van Hamburg-Altona naar het centrum
S1, S2, S3, S11 en S31 stoppen in Altona en brengen reizigers naar andere delen van de stad. Er is ook een verbinding met Hamburg Airport.
Er is een parking voorzien naast het station op de Scheel-Plessen straat die 24/7 geopend is en 476 parkeerplaatsen ter beschikking heeft. Er zijn zowel tarieven per uur, dag en voor lange termijn beschikbaar. Het is ook mogelijk om je privé-parkeerplaats te reserveren indien je de parking vaak gebruikt. De dichtstbijzijnde straten zijn de E45 die de stad in de zuidelijke richting verlaat en de B431 die je naar het centrum brengt. Vanaf het Altona station naar het centraal station duurt het ongeveer 15 min.
Het Dammtor station is het derde grootste treinstation in Hamburg, dat gebruikt wordt voor langeafstandstreinen, regionaal verkeer en S-bahn treinen in de binnenstad. Het station werd in 2002 gerenoveerd en heeft dagelijks ongeveer 200 langeafstandstreinen, 80 regionale treinen en 500 S-Bahn treinen te verwerken.
Van Dammtor-Bahnhof naar het centrum
De S11, S21 en S31 verbinden Dammtor met de rest van de stad. Het station ligt ten noorden van het Hauptbahnhof met slechts één station tussen de twee in gelegen.
De afstand tussen het centraal station en Dammtor bedraagt 2 km en het duurt ongeveer 10 minuten met de auto.
Het busstation Hamburg ligt vlak langs het Hauptbahnhof in het centrum van de stad en is het belangrijkste station voor langeafstandsbussen die van en naar Hamburg reizen. Het station werd compleet gerenoveerd en heropende in 2003, en won bovendien een prijs voor haar opmerkelijke architectuur. In 2013 verwerkte het busstation 3 miljoen passagiers, en dit aantal zal alleen maar groter worden gezien de steeds belangrijkere rol die langeafstandsbussen spelen op de Duitse markt. Op het station zijn toiletten, lockers, winkels en een aantal reisbureaus voorzien.
De bussen die er stoppen worden georganiseerd door verschillende busmaatschappijen. Zo zijn er de Duitse vervoerders zoals BerlinLinienBus, MeinFernbus, Flixbus ADAC/Postbus en Eurolines die naar Duitse bestemmingen gaan, maar er stoppen ook verschillende bussen met internationale bestemmingen. Binnen Hamburg zelf rijden de bussen van HVV, met in totaal meer dan 600 busroutes, waar soms iedere 2 minuten een bus voorzien is. In de buitenwijken rijden de bussen ongeveer om de 30 minuten.
Van Bus Port Hamburg naar het centrum
Het busstation is in het stadscentrum gelegen en de meeste bezienswaardigheden kunnen te voet bereikt worden. Voor verbindingen met andere delen van de stad staat het station direct in verbindingen met het U-bahn station Hauptbahnhof Süd, war de metrolijnen U1 en U3 stoppen. Indien men regionale verbindingen of langeafstandstreinen wil nemen kan men in 10 minuten naar het Hauptbahnhof wandelen. De buslijnen die stoppen aan het station zijn 3, 4, 5, 6,1 09, 112, 120, 124 en de snelbussen (tegen een toeslag) 31,34, 35, 36 en 37. Tijdens de nacht rijden de nachtbussen 606, 607, 6-8, 609 en 640.
Er is een ‘kiss and ride’ parkeerterrein aan de Adenauerallee om passagiers af te zetten. Om voor langere termijn te parkeren kan het terrein van het centrale station gebruikt worden.
De belangrijkste snelwegen die naar de stad leiden zijn de A1, A7 en A24. De A1 is de verbinding met West-Duitsland, de A7 verbindt Scandinavië met het zuiden van het land. De A24 is de verbinding met Berlijn. Daarbuiten zijn er nog een deel korte autosnelwegen (A21, 23, 25) die voornamelijk gebruikt worden om rond de stad te rijden en naar nabijgelegen steden te reizen. Alle autosnelwegen hebben verschillende afslagen die ieder naar verschillende wijken in stad gaan. Er zijn bovendien ook een aantal grote wegen, zoals de B4 die naar Beieren gaat, die ook vanuit Hamburg vertrekken.
Eenmaal in de stad is het mogelijk overal te rijden. Je moet er bovendien ook niet in het bezit zijn van een milieusticker, zoals in de meeste Duitse steden. Onder de rivier de Elbe is er een tunnel om door de stad te kunnen rijden. Rijden in de stad is een aangename ervaring; de wegen zijn in goede condities en er zijn over het algemeen niet erg veel files.
De vervoersmaatschappij die instaat voor het openbaar vervoer in Hamburg en zes aangrenzende regio’s is de HVV. De maatschappij werd opgericht in 1965 en is daardoor de oudste openbaarvervoermaatschappij ter wereld. Per jaar maken ongeveer een miljard reizigers er gebruik van. Er zijn in totaal 689 lijnen, 10575 stations en 12654 km aan spoorwegen die bediend worden door 3763 voertuigen. Er is zowel een bussysteem, U-bahn (metrolijn) en S-Bahn (snelle bovengrondse metrotrein). Het gebied is opgedeeld in vijf zones, van A tot E. Hamburg ligt in de zones A en B, en alle U-Bahn stations liggen binnen deze zones. Alleen de S-bahnen bedienen ook de gebieden hierbuiten.
Er zijn 12 speciale fietsroutes die het centrum verbinden met de regio’s daarrond. Ze liggen meestal op afstand van de grote wegen, maar wanneer het niet mogelijk is deze te vermijden, zijn ook daar wel speciale fietspaden voorzien.
Taxi’s in Hamburg zijn populair maar zijn zoals in de meeste Duitse steden vrij duur.
Het is erg gebruikelijk om te rijden in Hamburg, maar het kan moeilijk zijn om een parkeerplaats te vinden. Er zijn verschillende parkeerterreinen beschikbaar maar deze zijn allen betalend. Prijzen liggen rond de € 1,50 per uur. Er is wel de mogelijkheid om de wagen te parkeren buiten de stad en dan met het openbaar vervoer naar het centrum te reizen. Ook moet men rekening houden met de files in de stad, zeker tijdens de spitsuren ‘s morgens en ‘s avonds wanneer forenzen de stad in- en uitrijden.
Er zijn gedeeltes in de stad die volledig autovrij zijn, maar daarbuiten hebben ook alle wegen voetpaden. Wandelen in de stad is in het algemeen dus erg gemakkelijk.