Parijs is de hoofdstad van Frankrijk en tevens een van de grootste en dichtstbevolkte steden van Europa. Onder de naam Lutetia bestond Parijs reeds tijdens het Romeinse tijdperk en de stad werd de verblijfplaats van de koning van de Franken in 508. Later werd Parijs de stad van revoluties, met de bekende revolutie in 1789 die een einde maakte aan de Franse monarchie. Ook de revoluties van 1830, 1848 en 1871 tekenden de geschiedenis van de stad. Onder Napoleon III (1852-1870) werd het uitzicht van Parijs volledig vernieuwd door de straten te renoveren, boulevards aan te leggen en avenues en parken in te richten. In 1889 werd de Eiffeltoren gebouwd voor de Wereldexpo, wat zou uitgroeien tot symbool van de stad. Parijs staat tegenwoordig wereldwijd bekend om haar schoonheid, monumenten, gastronomische restaurants, luxe en modewinkels.
De Charles de Gaulle luchthaven is de tweede grootste luchthaven in Europa, met ongeveer 62 miljoen passagiers per jaar. Vanaf hier zijn er verbindingen met zowat alle Europese hoofdsteden en kan men bovendien vliegen naar alle continenten, op Oceanië na.
Algemene informatie over van en naar de luchthaven gaan
Om van de luchthaven naar het centrum te gaan kan men de stadstrein RER B nemen voor € 9,75 of de Roissbus (RATP) voor € 11. ‘s Nachts kan men reizen met de Noctilien-bussen. Bovendien zijn er ook AirFrance bussen die tussen de luchthaven en het centrum pendelen.
Voor de terminals kan men ook taxistandplaatsen vinden. De gemiddelde prijs om naar het centrum te gaan bedraagt € 50.
Indien men zelf over een auto beschikt kan men de A1 autosnelweg naar Porte de la Chapelle (noordelijke kant van Parijs) nemen. Om de oostelijke kant (Porte de Bagnolet) te bereiken, neemt men de A1 en vervolgens de A3.
De tweede luchthaven van Frankrijk, is Paris Orly, met zo’n 28 miljoen passagiers per jaar. De luchthaven werd dicht bij de plaats gebouwd waar de eerste luchthaven ter wereld in 1909 haar deuren opende onder de naam Port-Aviation. Paris Orly wordt voornamelijk gebruikt voor nationale en Europese vluchten. De belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van de luchthaven zijn Air France, British Airways, EasyJet, Air Berlin, Alitatlia en Iberia.
Algemene informatie over van en naar de luchthaven gaan
Vanaf de luchthaven kan men de stadstrein RER B nemen voor € 12,05 of de RER C voor € 6,70. Ook met de bus zijn er verschillende opties: de Orlybus kost € 6,70 en buslijn 183 kost € 2. Bovendien rijden de Noctilien bussen N22 en N31 ‘s nachts en zijn er AirFrance bussen beschikaar. De goedkoopste optie is tramlijn 7 voor € 1,70.
Buiten het openbaar vervoer kan men ook gebruik maken van een taxi die je naar het centrum brengt. De taxi’s vertrekken vanaf iedere terminal en een ritje naar het centrum kost tussen de € 30 en € 50.
Met de auto kan men via autosnelweg A106 en A6 naar de stad rijden. Andere opties zijn de N7 of de A86 en N7.
Gare du Nord werd in gebruik genomen in 1846 en is het grootste treinstation van Europa. Elk jaar passeren hier zo’n 200 miljoen passagiers, wat het tevens het tweede grootste treinstation in de wereld maakt. Treinen die er stoppen komen van het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en Duitsland en er zijn ook tal van nationale verbindingen beschikbaar.
Van Paris Gare du Nord naar het centrum
Het station ligt in het noorden van Parijs maar is vanuit de hele stad gemakkelijk bereikbaar. Er zijn 3 metrolijnen (lijn 2, 4 en 5) die hier stoppen, 3 RER-lijnen (B, D en E) en 16 buslijnen.
Er staan bovendien ook altijd taxi’s klaar voor het station. De minimumprijs van een rit is € 7.
Gare de Lyon ontstond in 1849 en verwerkt ongeveer 83 miljoen reizigers per jaar. Het meeste treinverkeer op dit station komt van Zwitserland, Italië, Spanje, het Middellandse zeegebied en de regio van Lyon.
Van Paris Gare de Lyon naar het centrum
Het station is gelegen in het centrum van de stad en je kan gemakkelijk overal naartoe met het openbaar vervoer. Er zijn 2 metrolijnen (1 en 14), 2 RER-lijnen (A en D) en 12 buslijnen. Je kan ook gemakkelijk wandelen naar station Gare d’Austerlitz om de RER C, metro 5 of metro 10 te nemen. Een andere optie is het station Gare de Bercy, waar je de metrolijnen 6 en 14 en de RER D kan nemen.
Gare de l’Est is een derde belangrijk treinstation in Parijs en bestaat sinds 1849. Er komen gemiddeld 31 miljoen passagiers per jaar op dit station en het meeste verkeer komt en gaat naar het oosten van Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, België en Zwitserland.
Van Paris gare de l’Est naar het centrum
Ook dit treinstation ligt in het centrum van Parijs en je geraakt gemakkelijk overal met het openbaar vervoer. De 3 metrolijnen zijn 4, 5 en 7, de RER-lijn is E en bovendien stoppen er nog 11 buslijnen. Daarbuiten kan je ook gemakkelijk wandelen naar Gare du Nord en vanaf daar gebruik maken van de metro- en busverbindingen.
Dit busstation is gelegen aan de oostelijke ingang van Parijs (Porte de Bagnolet) en is in gebruik sinds 1993. Het is een van de grootste busstations van Europa.
Van Paris-Gallieni naar het centrum
Aan het busstation stopt metrolijn 3 en buslijnen 76, 102, 122, 221, 318 en 351. Met de auto kan men via de Rue Belgrand, de Avenue Gambetta, Avenue de la République en de Rue Turbigo in het centrum komen.
Er zijn verschillende autosnelwegen die naar Parijs leiden, waaronder de A10, A11, A77 en A6 van het zuiden, de A4 vanuit het Oosten, de A13 vanuit Normandië, en de A16 en A1 vanuit het noorden.
De stad is toegankelijk voor auto’s maar houd er rekening mee dat het er vaak erg druk is en dat het vaak gemakkelijker is om het openbaar vervoer te gebruiken. Het verkeer kan vrij stressvol zijn en er zeker wat rij-ervaring vereist om door de stad te rijden.
Parijs is goed verbonden door middel van openbaar vervoer. In de stad vindt men om de 300 tot 500 meter een metrostation. Er zijn ook verschillende bus- en tramlijnen door de hele stad heen. De RER en Transilien zijn stadstreinen die naar de buitenwijken gaan. Het openbaar vervoer is ook voor Parijzenaren een geliefde manier om zich te verplaatsen.
Steeds meer en meer Parijzenaren gebruiken de fiets als vervoersmiddel en ook de stadsfietsen worden vaker gebruikt. Men moet alleen goed opletten op sommige gedeeltes, waar de fietslanen met de buslanen gedeeld worden.
Taxi’s zijn in Parijs altijd aanwezig. Zeker in de toeristische gebieden, bij treinstations en luchthavens zijn altijd snel taxi's te vinden.
Het stadscentrum van Parijs is altijd druk en de vele auto’s zorgen ervoor dat je veel tijd kwijt kan zijn met het wachten in de file. Het slechtste moment om te rijden is tijdens de spitsuren, tussen 7.30 u en 10 u ‘s morgens en 16.30 u en 19.30 u ‘s avonds. Tussen middernacht en 06.00 ‘s morgens is het het rustigst op de weg.
Parkeren is over het algemeen nogal moeilijk en gratis parkeerplaatsen komen heel zelden voor. Meestal moet je tussen de € 2,40 en € 4 per uur betalen.
Te voet door Parijs is goed te doen, maar hou er rekening mee dat er niet zo veel voetgangerszones zijn en dat voetpaden gewoonlijk erg smal zijn. Wandelen is mogelijk in de binnenstad, maar Parijs is nogal groot, dus is het raadzaam om af en toe gebruik maken van het openbaar vervoer.
Al is het een weekendje weg of onderdeel van een Europese stedentrip: een bezoek aan Parijs staat op bijna elke bucket list. In het begin lijkt het hier misschien lastig om je weg te vinden. Daarom hebben we een aantal handige tips en tricks op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om zoveel mogelijk uit je tijd in de stad van de liefde te halen!
Geheime, coole barretjes met een underground vibe én perfect gemixte cocktails zijn heel moeilijk te vinden in Parijs. Toch hebben we er een goed verstopte cocktailbar ontdekt: Moonshiner. Als je in het restaurant Pizza Da Vito door een verborgen deur loopt, kom je terecht in deze chique bar die intiem is ingericht met een stijl uit de jaren 20. Vanuit een schaars verlicht hoekje kun je genieten van het barpersoneel in Franse vintagekleding, die de lekkerste drankjes voor je shaken.
Neem indien mogelijk een kleedje, wijn en kaas in de namiddag mee naar de Eiffeltoren. Op dat moment zie je de bekendste toren van Frankrijk op zijn best tijdens een prachtige zonsondergang. Bovendien word je ‘s avonds na de picknick getrakteerd op een spectaculaire show wanneer de lichtjes gaan schitteren.
Reizen door Parijs kan behoorlijk prijzig zijn. Als je er 4 dagen tot een week doorbrengt, is het zeker de moeite waard om een metroweekkaart op een vliegveld of een groot treinstation te kopen. Daar spreken ze meestal ook Engels en dat is altijd handig als je even niet op de juiste Franse woorden kunt komen.
Het klopt: vroeg opstaan op vakantie is allesbehalve ideaal. Maar om de majestueuze Notre Dame in te lopen zonder superlange rij en het helemaal voor jezelf te hebben, is een wekker om 7 uur ‘s ochtends helemaal waard.
Huur een fiets bij het Kasteel van Versailles voor 6 euro per uur. Als je van plan bent om er een fietsdagje van te maken, kun je 17 euro neerleggen om aan het eind van de dag goedkoper uit te zijn. Dit is wel aan de dure kant – zeker als je thuis gratis kunt fietsen – maar op deze manier heb je wel de vrijheid om 800 hectare aan tuinen, bos en woud bij het Kasteel van Versailles te ontdekken.
De markten in Parijs zijn legendarisch. In het bijzonder is de Marche des Enfants Rouge zeker het bezoeken waard om van veel lekker eten te genieten. Hier kun je de specialiteiten van een Marokkaans kraampje zeker niet links laten liggen. Als je deze locatie op zaterdag bezoekt, zijn de omliggende straten gevuld met geweldige tweedehands antiek en kunst, die je weer nieuw leven in kunt blazen.
Zelfs als je geen kunstliefhebber bent, houd zeker wat tijd over om je te laten verrassen door de prachtige kunst die Parijs te bieden heeft. Op winkelstraat Rivoli kun je op nummer 59 een verborgen pareltje vinden: een gratis toegankelijke werkplek met een volledig beschilderde inrichting. Terwijl je hier ronddwaalt, werken kunstenaars aan nieuwe creaties. Naast deze plek kun je de Pompidou, Musee d’Orsay, Catacomben van Parijs en natuurlijk de Mona Lisa in het Louvre niet missen.
Als je andere tips en tricks hebt, deel ze gerust hieronder! Ben je klaar om Parijs te ontdekken?