Internationale treinreis in Europa plannen

za 25 mei
+ Voeg terugreis toe
QR-Code
Scan om onze gratis app te downloaden
Gebruik onze app om live reisupdates te ontvangen en mobiele tickets te boeken voor treinen, bussen, vluchten en ferry’s in 37 landen.
App Store
rate4.9
42K beoordelingen
Google Play
rate4.6
136K recensies

Wij verkopen tickets van +1.000 reisorganisaties op één platform.

Deutsche Bahn
Deutsche Bahn with connection
Renfe
SNCB | IC
Welke stations gebruikt NS?
Welke treinen biedt NS aan?
Welke diensten biedt NS aan?
Veelgestelde vragen over de NS

Bezoek Amsterdam met de trein van NS



NS Intercity: De NS Intercity treinen verbinden de grote steden in Nederland zonder tussenstops. Ze bieden een snelle en comfortabele reisoptie door het hele land. Zo maak je bijvoorbeeld de reis Eindhoven - Almere in ongeveer 2 uur en 15 minuten.


NS Sprinter: NS Sprinters verbinden lokale stations met elkaar, en stoppen op elk station. Ideaal voor korte reizen of voor reizigers die naar minder grote stations willen gaan.


NS International: NS International biedt snelle treinverbindingen tussen Nederland en verschillende Europese bestemmingen, zoals Brussel, Parijs, Londen en Berlijn.


NS Zakelijk: NS Zakelijk biedt oplossingen voor zakelijke reizen, met diensten zoals de NS-Business Card, waarmee je op rekening reist, parkeert en meer.

NS Treinticketprijzen voor de belangrijkste routes


Populaire routes zijn bijvoorbeeld Amsterdam - Parijs voor een stedentrip. Voor een Spaanse ervaring kun je last-minute goedkope treintickets boeken voor de reis naar Barcelona. Voor een Europese tocht, neem de trein Amsterdam - Brussel en vervolg je avontuur met een snelle trip naar Praag. Op zoek naar een Italiaanse ontsnapping? Reserveer een ticket Rotterdam - Milaan voor een onvergetelijke reis!

Welke stations gebruikt NS?

NS is de grootste gebruiker van het Nederlandse spoorwegennetwerk. De belangrijkste verbindingen die het bedrijf aanbiedt, liggen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Schiphol, en tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. Verder voorziet NS ook verschillende internationale verbindingen via NS International, de opvolger van NS Hispeed. Met de internationale trein van de Nederlandse Spoorwegen kun je onder andere de trein naar Londen nemen, waarbij je vanaf Amsterdam Centraal binnen vier uur in hartje Londen kunt staan! Houd er rekening mee dat de internationale treinen alleen vertrekken vanaf de grote stations. Als je vanaf een kleiner station wil reizen, kun je gemakkelijk eerst een binnenlandse verbinding gebruiken.

Welke treinen biedt NS aan?

NS heeft twee soorten treinen: Sprinters, die op ieder station stoppen, en de Intercity, die van en naar de grotere steden rijdt. Je reist met de Sprinter als je op een kleiner station wil uitstappen en je maakt gebruikt van de Intercity als je tussen grote steden reist. Zo is de Intercity Almere – Eindhoven trein bijvoorbeeld veel sneller omdat deze veel minder tussenstops heeft. Van deze twee treinen bestaan verschillende modellen, waarbij de voorzieningen aan boord afhankelijk zijn van het gekozen traject en het treinmodel. De nieuwe Intercity-treinen zijn bijvoorbeeld uitgerust met comfortabele stoelen, schermen die de treintijden weergeven en draadloos internet. In de eerste klasse vind je bovendien leeslampjes en stopcontacten. In het bovenste gedeelte vind je de stiltecoupé voor wie in alle rust wil reizen. Daarbij hebben alle treinen in de dienstregeling ook toiletten aan boord. In alle treinen is er bovendien kunst te vinden om het interieur van de treinen zelf wat meer kleur te geven.

Welke andere diensten biedt NS?

Een andere service van NS is de NS Spoordeelwinkel. Hier vind je scherp geprijsde aanbiedingen, zoals treinkaartjes in combinatie met een toegangsbewijs voor de Efteling, de dierentuin, een hotel of museum. Wanneer je een abonnement bij de NS hebt, ontvang je ook ieder kwartaal een magazine met tips en kortingsbonnen die je kunt inleveren in en om het station.

Bij de NS klantenservice kun je terecht voor vragen over verloren bagage, vervoersbewijzen of treinstoringen bij NS. Je kunt de klantenservice telefonisch maar ook via een chat bereiken, wel zo handig voor als je al onderweg bent.

Naast het vervoer op de spoorwegen wil NS ook vervoer van deur tot deur aanbieden. Zo verhuurt het ook OV-fietsen, die op verschillende NS-stations beschikbaar zijn. Je kunt van tevoren op de NS-app controleren hoeveel fietsen er op jouw station aanwezig zijn, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Ook de NS-zonetaxi helpt reizigers gemakkelijk van en naar stations te reizen. Hiervoor is een vast tarief per zone vastgelegd, je kunt van tevoren aangeven met welke trein je reist, zodat de taxi op je staat te wachten zodra je aankomt. Met Greenwheels kun je gemakkelijk een deelauto reserveren die klaar staat wanneer je maar wilt. Controleer van tevoren altijd goed of je met een auto van Greenwheels op jouw eindbestemming kunt komen, want ze hebben een beperkte actieradius.

NS verzorgt ook de welbekende NS-wandelingen. Dit zijn wandelingen van station tot station, waarbij je langs dijken, akkers en rivieren geniet van prachtige landschappen en de gezelligheid van steden en dorpen. De wandelingen zijn bewegwijzerd, zodat je de tocht in je eigen tempo kunt maken. Het fijne is dat deze wandelingen niet zijn gebonden aan een vast tijdstip, je kunt eraan beginnen wanneer het jou uitkomt!

Hoe is NS ooit begonnen?

NS, of voluit de N.V. Nederlandse Spoorwegen, is een spoorwegmaatschappij in Nederland. Het is een voormalig overheidsbedrijf en inmiddels een naamloze vennootschap, maar alle aandelen zijn nog steeds in handen van de staat. De maatschappij vindt haar oorsprong in 1937 door een fusie van verschillende spoorwegmaatschappijen die ervoor in Nederland actief waren. De maatschappij werd toen opgericht als semi-overheidsbedrijf en het is gedurende de geschiedenis nooit een volledig staatsbedrijf geweest. Daardoor heeft het qua bedrijfsvoering veel vrijheid gehad.

In 1995 werd besloten NS te verzelfstandigen, waardoor het ook het eigendom en het beheer van de spoorweginfrastructuur kwijtraakte; die behoren nu aan ProRail. Vandaag de dag is NS de grootste gebruiker van het Nederlandse spoorwegennet, met personenvervoer als voornaamste activiteit, ondergebracht in het bedrijfsonderdeel NS Reizigers. Er worden gemiddeld met 4500 treinritten zo’n 1,1 miljoen passagiers per dag vervoerd.

Veelgestelde Vragen over de NS

Waar kan ik mijn NS treinkaartjes kopen?

Er zijn verschillende manieren om je treinkaartje voor de NS te kopen. Je kunt treinkaartjes online kopen via de website van de NS, via de NS-app of bij de kaartautomaten op het station. Online kopen kan tijd besparen en is vaak iets goedkoper. Je scant je NS-treinkaartje gemakkelijk vanaf je mobiele telefoon bij de incheckpoortjes en ook de conducteur kan jouw kaartje op je telefoon scannen.

Moet ik mijn ticket uitprinten?

Nee, je kunt je ticket op je mobiele telefoon tonen. Zorg ervoor dat de barcode goed leesbaar is voor de conducteur. Soms is het nodig om de helderheid van het scherm van je telefoon te verhogen.

Kan ik mijn NS-treinkaartje annuleren?

Als je reist op het gewone netwerk binnen Nederland, kun je je NS-treinkaartje helaas niet annuleren. Het is namelijk niet mogelijk om een ticket ongeldig te maken, waardoor je er na teruggave van het aankoopbedrag nog steeds mee zou kunnen reizen. Als je een kaartje uit de automaat hebt gekocht en er nog niet mee hebt ingecheckt, kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. Dit kan telefonisch of via de chat, zij kunnen je eventueel verder helpen.

Hoe annuleer ik mijn treinticket?

Het is alleen mogelijk om je NS internationale treinticket te wijzigen, bijvoorbeeld als je de trein naar Londen neemt. Hiervoor log je in op je Mijn NSI account en doorloop je de stappen. Let op, het is niet bij ieder ticket mogelijk om het kosteloos te annuleren, daarnaast hangen de mogelijkheden ook af van de tijd die er over is tot je vertrek.

Kan ik mijn NS treinticket aan iemand anders geven?

Dat hangt af van het soort treinticket dat je hebt gekocht. Normale treintickets zijn anoniem en kun je daardoor gemakkelijk aan iemand anders geven. Tickets met eventuele kortingen zijn altijd persoonsgebonden en kunnen daardoor niet aan iemand anders worden gegeven. Tickets voor de NS international train zijn persoonlijk en niet overdraagbaar. Voor sommige tickets kun je de naam wijzigen; controleer hiervoor de voorwaarden. Houd er rekening mee dat hier extra kosten voor in rekening gebracht kunnen worden.

Heb ik een identiteitsbewijs nodig om met de trein te reizen?

Dit hangt af van het soort kaartje dat je hebt. Wanneer je reist met een NS-treinticket dat op jouw naam staat, en waar bijvoorbeeld kortingen aan verbonden zijn, moet je altijd kunnen aantonen dat de naam op het NS-treinticket overeenkomt met dat op jouw identiteitsbewijs.

Wie kan ik contacteren bij problemen met mijn NS-reis?

De NS-klantenservice is 7 dagen per week bereikbaar voor al je vragen en problemen. Als je direct hulp nodig hebt, bijvoorbeeld door overlast of een onveilige situatie in de trein, kun je altijd WhatsAppen of sms’en naar 06 13 18 13 18, je bent dan direct in contact met de meldkamer van de NS.

Welke faciliteiten biedt NS voor reizigers met beperkte mobiliteit?

NS biedt assistentie aan reizigers met beperkte mobiliteit. Neem vooraf contact op met de NS-klantenservice om dit te regelen, zo kunnen zij de nodige maatregelen voorbereiden.

Mogen minderjarigen alleen reizen met NS?

Ja, kinderen mogen vanaf de leeftijd van 12 jaar alleen reizen met de trein. In de internationale trein, bijvoorbeeld de trein naar Berlijn, moet een kind over de nodige documentatie beschikken, zoals ouderlijke toestemming en een geldige legitimatie. Let op, deze regels kunnen anders zijn afhankelijk van de eindbestemming van de reis, want ieder land hanteert weer andere regels. Zo ligt de grens voor Oostenrijk op 14 jaar en voor Engeland op 16 jaar. Controleer voor vertrek altijd welke regels van toepassing zijn op jouw traject.

Is er een kindertarief voor kinderen onder de 12 jaar?

Ja, kinderen tussen de 4 en 11 jaar kunnen reizen met een Railrunner, deze kost op ieder traject €2,50. De Railrunner is alleen geldig in treinen binnen Nederland. Per volwassene mogen er drie kinderen op een Railrunner reizen.

Mag ik mijn fiets meenemen in de trein?

Ja, je mag bij NS-treinen een fiets meenemen, maar hiervoor moet je wel een apart kaartje kopen. Per persoon mag je één fiets meenemen, alleen op maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Fietstickets zijn op alle feestdagen geldig, behalve op Koningsdag (27 april). Fietsen mogen alleen worden gestald op de daarvoor bestemde plekken. Op de deur van de ingang van de trein staat het icoon van een fiets op de plekken waar je binnen mag. Je fiets mag niet mee als er geen vrije fietsplek in de trein is, je moet dan op de volgende trein wachten. Bakfietsen en andere grote fietsen kunnen niet worden meegenomen in de trein.

Mogen huisdieren mee in de NS-trein?

Ja, kleinere huisdieren mag je in trein van NS gratis meenemen. Let wel op dat ze geen zitplaats mogen innemen, je moet ze in een tas of reismand op schoot houden. Grotere honden moeten altijd worden aangelijnd en mogen alleen met je mee als je een speciale ‘Dagkaart Hond’ hebt gekocht. Blindengeleidehonden mogen mee tegen een gereduceerd tarief. Controleer voor internationale treinreizen altijd of er specifieke regels zijn, in de trein naar Parijs moeten grote honden bijvoorbeeld altijd een muilkorf dragen.
HomeInternationale treinreis in Europa plannen

De Omio-app maakt reizen plannen eenvoudig

We brengen je waar je naartoe wilt gaan. Van e-tickets tot actuele updates over treinen: onze innovatieve app is de ideale manier om te plannen en je reis te volgen.

ios-badge
android-badge
Hand With Phone
Valuta
Taal