Treinen in Duitsland rijden op trajecten tussen verschillende grote steden en kleinere plaatsen. Er zijn maar enkele gebieden die in Duitsland niet per trein bereikbaar zijn. De meeste treinreizen worden verzorgd door Deutsche Bahn, de nationale spoorwegmaatschappij, dat bekend staat om de goede en stipte dienstverlening. München is uiteraard een van de grote knooppunten van het land en van hieruit gaan er treinen naar alle delen van Duitsland. Ook Berlijn is een van de grote knooppunten. We zetten een aantal belangrijke treinroutes voor je op een rij.
Voor reizen met treinen in Duitsland kun je goed terecht bij Omio. Op de website van Omio kun je aangeven van en naar welke plek je per trein wilt reizen en aangeven op welke dag je dit wilt doen. Je krijgt vervolgens een overzicht van de verschillende reisaanbieders op dit traject en krijgt te zien wat de snelste en wat de goedkoopste reis is. Ook zijn er vaak verschillende aanbiedingen op bepaalde trajecten. Je kunt zo gemakkelijk kijken welke reis en welke prijs jou het beste past.
Treinen in Duitsland rijden onder de vlag van verschillende bedrijven. DB is de grootste aanbieder van treinreizen, maar er zijn ook andere bedrijven die het treinvervoer verzorgen in Duitsland. En dat is alleen maar goed nieuws voor jou, want die concurrentie zorgt ervoor dat de bedrijven de prijzen zo laag mogelijk proberen te houden. Hieronder een overzicht van de verschillende vervoersbedrijven waarmee je in Duitsland te maken kunt krijgen.
Duitsland is een groot en populair land, waardoor er vanuit alle delen van Europa treinen reizen van en naar verschillende steden in Duitsland. Dagelijks reizen miljoenen mensen per trein naar en door Duitsland. Vanuit klimaatsoverwegingen levert het vliegverkeer steeds meer terrein in op het treinverkeer en reizen kiezen steeds meer mensen binnen Europa voor de trein. Hieronder enkele populaire routes.
Treinen in Duitsland zijn erg comfortabel, dus een lange treinreis hoeft geen straf te zijn. Per trein ontdek je snel hoe groot Duitsland wel niet is en dat het landschap en de mensen enorm kunnen verschillen. Ook zul je ontdekken hoe gevarieerd de Duitse taal kan zijn. Ben je in de buurt van Bremen, dan is in het dialect dat men spreekt nog veel Nederlands te herkennen. Ben je daarentegen in München of in Berlijn, dan is dat absoluut niet het geval. Ontdek ook hoe gevarieerd de Duitse keuken kan zijn en hoe de gewoontes per regio verschillen.
In Europa zijn treinen een populair vervoersmiddel en zeker Duitsland staat bekend om haar efficiënte treinsysteem, dat beschouwd wordt als een van de beste ter wereld. Door het uitgebreide netwerk, dat gaat van het Duitse platteland tot de grotere steden, zijn er weinig plaatsen in Duitsland die niet met de trein bereikt kunnen worden. Hoewel het spoorwegennetwerk sterke competitie krijgt van de low-cost busmaatschappijen, blijft de trein nog altijd het populairste middel om zich in het land te verplaatsen. Duitse treinen zijn daarbij ook extreem stipt: Deutsche Bahn meldt dat 90% van zijn treinen met een marge van 5 minuten op tijd vertrekt.
Sommige Duitse stations zien slechts een handjevol passagiers per dag voorbijkomen, terwijl grotere stations zoals Hamburg Centraal Station elke dag zo’n 450.000 passagiers verwerken. De meeste stations in Duitsland, uitgebaat door Deutsche Bahn, worden ingedeeld in een van de zeven categorieën die het level van diensten dat er aangeboden wordt aanduidt. Categorie 1 zijn stations die beschouwd worden als de grootste verkeersknooppunten zoals de centrale stations van steden als bijvoorbeeld Berlijn, Dortmund, Frankfurt, Keulen en München. De verbindingen tussen deze grotere steden zijn de drukste routes, zoals bijvoorbeeld Berlijn-München, Berlijn-Frankfurt en Berlijn-Hamburg.
Deutsche Bahn is de grootste spoorwegmaatschappij in Duitsland. Ze worden in de volksmond ook wel ‘Die Bahn’ genoemd en vervoeren per jaar ongeveer 2 miljard passagiers. De Deutsche Bahn is ontstaan door een fusie tussen de Deutsche Bundesbahn en de Deutsche Reichsbahn in de jaren 90. Hoewel het ooit een federale organisatie was, is het nu volledig geprivatiseerd. De verbindingen die bestaan tussen oost en west zijn verbeterd en er worden ook hogesnelheidstreinen ingezet naar alle grote oostelijke steden. Hoewel Deutsche Bahn het merendeel van het treinverkeer in handen heeft, zijn er enkele kleinere spoorwegmaatschappijen die instaan voor regionale verbindingen, waaronder HKX, agilis en Veolia.
De ICE treinen in Duitsland zijn de trots van het Duitse spoorwegsysteem en leveren in hoge snelheid verbindingen tussen de grote metropolen. Er zijn vele verschillende soorten ICE treinen en ze staan alle bekend voor hun hoge snelheid, comfort en high-tech voorzieningen. De ICE’s overbruggen meestal langere afstanden en bedienden zo’n 180 stations in het land. Een ander populair type treinen zijn de Intercity-treinen (IC), dit zijn express treinen die grotere bestemmingen met elkaar verbinden. Deze hebben een uitgebreider netwerk dan de ICE-treinen, maar doen er meestal wat langer over. De RegionalExpress (RE) verbindt middelgrote steden met de grote centrale stations en de RegionalBahn is de trein die kleinere dorpen met elkaar verbindt. De S-Bahn zijn treinen die tussen de voorsteden en het standscentrum rijden en deze zijn actief in onder andere München en Berlijn.