Wereldwijde ranking van hogesnelheidstreinen

zo 21 jul.
Eenvoudig vinden
Kies de goedkoopste en snelste routes van ruim 800 officiële partners
Reis op je eigen manier
Geniet van reizen met een trein, bus en vlucht in Europa
Tickets voor je reis
We staan voor je klaar

Hogesnelheidslijnen lijken een relatief nieuw fenomeen, maar in 20 landen ter wereld vormen ze al de ruggengraat van het vervoersnetwerk. Hoewel de introductie van hogesnelheidslijnen in Japan heeft plaatsgevonden, zijn ze in Europa tijdens de jaren 80 en 90 veelvuldig aangelegd. Echter klimmen Aziatische landen de laatste tijd hoger op de ladder van de wereldwijde ranking van hogesnelheidstreinen. Technologische ontwikkelingen hebben namelijk de top- en dienstsnelheid, deel van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen, bereik van inwoners en prijs per kilometer verbeterd. Momenteel bekleedt Japan de koppositie!

Europa staat al jarenlang bekend om zijn uitgebreide spoornetwerk. Het blijkt hier extra lastig te zijn om spoorwegen te veranderen in hogesnelheidslijnen. Nederlanders reizen hierop voor een prijs van € 0,12 per kilometer. Dat is bijna 3 keer goedkoper dan België waar die prijs op € 0,31 ligt. Als er naar de totale score wordt gekeken, staat Nederland op een 13e plaats. Dat is één plek achter België, maar een flink stuk achter Duitsland die op de 7e plaats staat. De ranking vergelijkt alleen treinen die aan officiële snelheidscriteria voldoen. (Bekijk de FAQ om hierover meer te weten te komen.) Er is één ding zeker: niets zal de hogesnelheidsrevolutie tegenhouden.

Omio's top 20 van landen voor hogesnelheidstreinen ter wereld

Bekijk hier hoe de ranking is gemaakt.

De ranking laat zien dat Aziatische landen leiders zijn als het gaat om hogesnelheidslijnen. Japan neemt de koppositie in dankzij hoge cijfers voor topsnelheid, dienstsnelheid en bereik van inwoners. Ook Zuid-Korea heeft fascinerende cijfers: slechts 1.62% van de spoorwegen zijn hogesnelheidslijnen, maar ze bereiken maar liefst 44% van de bevolking. Daarentegen verbindt China met 29.22% van 66.298 km spoorwegen aan hogesnelheidslijnen slechts 10.7% van de inwoners.

Ondanks de goed presterende Aziatische landen zitten Frankrijk en Spanje in de top 5 van de ranking. Verder scoren sommige Europese landen beter dan Aziatische landen op verschillende vlakken. Duitsland, Spanje en Frankrijk doen het evengoed als Japan als het gaat om de gemiddelde snelheid. Ze komen vlak na China, maar staan boven Zuid-Korea op de ranking. In Oostenrijk en Spanje wonen meer dan 20% van de inwoners dicht bij een station aan een hogesnelheidslijn. Dit percentage ligt voor Italië en Duitsland rond de 18%.

Interactieve kaart van de snelste hogesnelheidstreinen in Europa

Kopieer en plak de code om de kaart te delen. Als je dit doet, maak dan alsjeblieft een verwijzing naar Omio.

In de planning en onder constructie: Kilometers aan hogesnelheidslijnen over de hele wereld

Status Europa Totaal
Onder constructie 2 867 17 418
In de planning 11 044 34 500
In gebruik 10 692 35 215
Totaal 24 603 87 133

In Europa zijn er spannende ontwikkelingen gaande in de wereld van hogesnelheidstreinen. Frankrijk heeft 4.500 km aan hogesnelheidslijnen in de planning staan. Dit zal het deel van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen verhogen naar 15.2%. Spanje wil meer dan 2.700 km aan hogesnelheidslijnen aanleggen. Hiermee zal het land 37.68% aan hogesnelheidslijnen van het totale spoornetwerk bereiken. Duitsland gaat het deel aan hogesnelheidslijnen verhogen naar 50% door 790 km nieuw spoor aan te leggen. Italië wil 346 km aan hogesnelheidslijnen aanleggen. Hiermee zal het land bijna 10% van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen hebben. De onderstaande infographic is een vergelijking van sommige snelheidsrecords en enkele interessante dienstsnelheidsresultaten.

Snelste Hogesnelheidstreinen ter Wereld

Korte feiten over hogesnelheidstreinen

  • Duitsland is een ware pionier in hogesnelheidslijnen. Van 1899 tot 1903 hebben de Duitsers experimenten uitgevoerd op een spoorlijn van 72 kilometer tussen Marienfelde en Zossen. Hierop werden snelheden bereikt van 210.2 km/u. Helaas is het nooit in gebruik genomen. De 300 km/u-barrière bleef lange tijd ongrijpbaar, totdat in de jaren 50 de Fransen hier doorheen braken met de SNCF CC 7100.
  • De Verenigde Staten en Rusland, beide ooit in strijd met elkaar tijdens de Space Race, staan beide met minder dan 1% onderaan de ranking als het gaat om het gedeelte van het totale spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen.
  • De langste hogesnelheidslijn van Europa gaat van Madrid naar Barcelona en daarna verder naar de Franse grens. Deze lijn is in totaal 804 km. Dat is lang, maar is niets vergeleken met de de grootste afstand afgelegd met een trein in 24 uur. Dat is namelijk 3.783 km! De Brit John Daffum begon zijn reis in China op station Guangzhou South en eindigde op het metrostation Longyang Road in Shanghai op 7 en 8 November 2013.
  • Als het om de totale lengte aan hogesnelheidslijnen gaat, staat Spanje bovenaan in Europa met 3100 km. Wereldwijd komt Spanje daarmee op een tweede plaats achter China die maar liefst 19369 km aan hogesnelheidslijnen heeft.

Meest populaire verbindingen voor hogesnelheidstreinen in Europa

Op Azië na is Europa het continent met de meeste hogesnelheidslijnen. Een aantal hiervan zijn de drukste spoorlijnen ter wereld. Ze maken het reizen tussen twee grote Europese steden in slechts enkele uren mogelijk.

Verbinding Snelheid en tijdsduur
506km / 3u18
218km / 1u51
300km / 1u22
488km / 3u21
774km / 3u17
425km / 1u57
1075km / 6u28
659km / 2u30
580km / 2u55
282km / 1u42

Veelgestelde vragen

Wat is een hogesnelheidstrein?

  • Volgens de 96/48/EC APPENDIX 1-richtlijnen van de Europese Unie, wordt een spoorlijn gezien als Hogesnelheidslijn wanneer:
  • een trein een snelheid van 250 km/u of meer kan bereiken.
  • het is omgebouwd om een snelheid van 200 km/u aan te kunnen.

Wat zijn de bronnen van dit onderzoek?

  • Alle data van dit onderzoek zijn tot stand gekomen door officiële bronnen te raadplegen zoals de Internationale Spoorweg Unie, spoorwegmaatschappijen, Omio's interne database en overheidsdata betreft populatie.

Welke criteria en factoren zijn er voor de ranking gebruikt?

  • De criteria die de treinen en hogesnelheidslijnen per land indelen zijn als volgt tot stand gekomen met de belangrijkste factoren als eerst:
  • Bereik van Inwoners:
    Aantal inwoners dat beschikking heeft over hogesnelheidstreinen in hun stad per land. Dit is de meest belangrijke factor van het onderzoek. In de berekening wordt officiële data gebruikt van het aantal geregistreerde inwoners in elke stad waar een hogesnelheidstrein stopt. Hierbij worden de inwoners van de buitenwijken en omliggende steden niet meegerekend. Verder tellen alleen hogesnelheidstreinen die in minstens 2 steden van een land stoppen.
  • Topsnelheid:
    Voor deze score zijn alle snelheidsrecords van alle soorten hogesnelheidstreinen per spoorwegmaatschappij onderzocht. Voor landen met hetzelfde soort trein is dezelfde snelheidsrecord gebruikt.
  • Dienstsnelheid:
    Deze factor focust op de dienstsnelheid van de treinen. Pure kracht op zichzelf wint hier niet. Er wordt hier bijvoorbeeld ook gekeken naar de technische kwaliteiten van het spoor en het terreintype langs de route.
  • Hogesnelheidslijnen:
    Percentage aan hogesnelheidslijnen van het totale spoornetwerk.
  • Prijs per kilometer:
    Deze factor weergeeft de prijs per kilometer voor een kaartje in een hogesnelheidstrein. De berekening is gemaakt door naar de afstand tussen perrons en de kosten per kaartje te bekijken.
  • Score:
    Dit cijfer weergeeft de score van een land met 100 als hoogst haalbare puntenaantal. De formule om de totale score te berekenen is als volgt:

    i:15nFactor's Ranking *Wi

Waarde:

  • n: Aantal landen in de studie.
  • Factor Ranking: Ranking score van elk land bij elke factor.
  • W: De weging van elke factor, tussen 0.5 en 4 punten, om tot de totale score te komen.

Wat zijn de verschillen tussen de ranking en de kaart?

  • De ranking is tot stand gekomen door alleen hogesnelheidslijnen in de berekening mee te tellen die voldoen aan de richtlijnen van de Europese Unie. Daarentegen laat de kaart ook treinen zien die een snelheid van 200 km/u behalen om reizigers van deze informatie te voorzien.

Wat telt als topsnelheid?

  • Dit is de topsnelheid van een trein die officieel is gemeten. De meerderheid van deze records is echter tot stand gekomen tijdens een testrit zonder passagiers. Normaalgesproken zijn de snelheden niet haalbaar.
  • Sommige treinen hebben geen officiële topsnelheid. In die gevallen geldt de dienstsnelheid als topsnelheid.