Train illustration

Europese routes zijn sneller per trein dan per vliegtuig

Zomervakantie 2023: Reizen via deze treinroutes is niet alleen beter voor het milieu dan reizen met het vliegtuig, maar ook sneller

We willen zeker zijn dat je goed voorbereid bent voor jouw zomervakantie in 2023, en daarom hebben we jouw lievelingsreisroutes onder de loep genomen: Voor welke bestemmingen zijn bus of trein sneller dan het vliegtuig? Waar duurt de verplaatsing van de luchthaven naar het centrum opvallend lang?

Is de ecologische voetafdruk van jouw reis belangrijker voor jou dan de snelheid? Wij zorgen voor CO-data voor elke route zodat je meer milieubewuste keuzes kan maken voor jouw zomervakantie in 2023. Uiteraard is het dan nog steeds aan jou om de beste reisoptie uit te kiezen!

Train vs Flights map

CO₂-uitstoot verminderen en tijd uitsparen bij treinreizen op sleutelroutes

De reis van de luchthaven naar het stadscentrum kan een tijdje duren, net als wachten op bagage of bij de douane. Dankzij het route-overzicht kan je meteen zien met welk vervoermiddel je het snelst op je bestemming komt. 

Let wel, tijd sparen is niet alles.  Wat heb je er aan als je 20 minuten vroeger op je bestemming komt, maar verveeld zit met de CO-uitstoot van je reis? Voor ons bij Omio begint de zomervakantie reeds onderweg. Wie uit het raam kijkt, krijgt een voorsmaakje van de landschappen die op je wachten – het sightseeing is begonnen.

0 item(s) selected
Plaats Connections Details vervoer over land Vluchtdetails Totaalcijfers Evaluatie gegevens CO2-uitstoot
1 Washington D.C. (VS) - New York City (VS) 165 41 206 290 90 290 84 329 13.6 69.7 56.1
2 Rome (Italië) - Florence (Italië) 82 22 104 183 90 183 79 231.6 9.6 39.6 30
3 Parijs (Frankrijk) - Lyon (Frankrijk) 118 22 140 217 90 217 77 392.6 16.3 76.2 59.9
4 Madrid (Spanje) - Barcelona (Spanje) 149 19 168 224 90 224 56 503.7 20.9 129.1 108.2
5 Manchester (VK) - Londen (VK) 126 25 151 187 90 187 36 261 10.8 36.1 25.3
6 Wenen (Oostenrijk) - Salzburg (Oostenrijk) 145 21 166 188 90 188 22 251.2 10.4 37.8 27.4
7 Stockholm (Zweden) - Göteburg (Zweden) 188 12 200 201 90 201 1 397.1 16.4 67.8 51.4
8 Porto (Portugal) - Lissabon (Portugal) 195 28 223 210 90 210 -13 273.7 11.3 42.2 30.9
9 Zürich (Zwitserland) - Genève (Zwitserland) 163 8 171 157 90 157 -14 224.2 9.3 31.7 22.4
10 München (Duitsland) - Berlijn (Duitsland) 234 17 251 224 90 224 -27 504.6 20.9 69.8 48.9
11 Genua (Italië) - Naples (Italië) 340 13 353 218 90 218 -135 701 36.6 54.6 18
Row %1$d to %2$d of %3$d

0 item(s) selected
Plaats Connecties Details vervoer over land Vluchtdetails Totaalcijfers Evaluatie gegevens CO2-uitstoot
1 Parijs (Frankrijk) - Brussel (België) 82 5 87 65 120 44 229 142 264 10.9 37 26.1
2 Londen (VK) - Brussel (België) 116 12 128 70 120 42 232 104 320.3 13.2 78.2 65
3 Rotterdam (Nederland) - Brussel (België) 126 7 133 45 120 51 216 83 119.7 5 40.4 35.4
4 Boedapest (Hongarije) - Bratislava* (Slowakije) 154 24 178 50 120 72 242 64 161.4 6.7 42.6 35.9
5 Wenen (Oostenrijk) - Boedapest (Hongarije) 140 24 164 45 120 47 212 48 214.2 8.9 36.1 27.2
6 Brussel (België) - Amsterdam (Nederland) 170 12 182 55 120 32 207 25 173.7 7.2 24.6 17.4
7 Zürich (Zwitserland) - Parijs (Frankrijk) 244 3 247 75 120 43 238 -9 488.2 20.2 91.9 71.7
8 Göteburg (Zweden) - Kopenhagen (Denemarken) 205 9 214 45 120 38 203 -11 228.8 9.5 30.8 21.3
9 Turijn (Italië) - Parijs (Frankrijk) 333 5 338 90 120 85 295 -43 582.9 24.1 121.7 97.6
10 Berlijn (Duitsland) - Amsterdam (Nederland) 363 22 385 90 120 48 258 -127 576.7 23.9 83.7 59.8
11 Praag (Tsjechië) - Boedapest (Hongarije) 405 30 435 70 120 46 236 -199 444.3 18.4 113.9 95.5
12 Kopenhagen (Denemarken) - Berlijn (Duitsland) 436 19 455 60 120 50 230 -225 354.6 14.7 61.7 47
13 Warschau (Polen) - Berlijn (Duitsland) 462 16 478 85 120 46 251 -227 516.9 21.4 74.1 52.7
Row %1$d to %2$d of %3$d

0 item(s) selected
Plaats Connecties Details vervoer over land Vluchtdetails Totaalcijfers Evaluatie gegevens CO2-uitstoot
1 Parijs (Frankrijk) -Brussel (België) 200 5 205 60 120 44 224 19 264 9.77 37 27.23
2 Madrid (Spanje) -Lissabon (Portugal) 415 28 443 80 120 54 254 -189 502.4 18.59 100.5 81.91
3 Tallinn (Estland) -Riga (Letland) 245 17 262 50 120 42 212 -50 279.6 10.35 53.6 43.25
5 Oslo (Noorwegen) -Göteburg (Zweden) 116 16 132 60 120 48 228 96 255.1 9.44 45.4 35.96
6 Zürich (Zwitserland) -München (Duitsland) 230 10 240 55 120 52 227 -13 241.9 8.95 44 35.05
7 Brussel (België) -Amsterdam (Nederland) 201 16 217 55 120 47 222 5 173.6 6.42 24.6 18.18
8 Praag (Tsjechië) -München (Duitsland) 285 17 302 55 120 72 247 -55 299.9 11.1 51.9 40.8
9 Warschau (Polen) -Vilnius (Litouwen) 445 19 464 65 120 51 236 -228 393.2 14.55 94.6 80.05
2 Wenen (Oostenrijk) -Praag (Tsjechië) 285 32 317 50 120 33 203 -114 252.6 9.35 50.2 40.85
10 Sofia (Bulgarije) -Istanboel (Turkije) 510 58 568 85 120 113 318 -250 501.7 18.56 98.2 79.64
11 Stockholm (Zweden) -Oslo (Noorwegen) 470 20 490 60 120 36 216 -274 416.3 15.4 71 55.6
12 Londen (VK) -Amsterdam (Nederland) 660 11 671 65 120 34 219 -452 357.2 13.22 75.8 62.58
13 Boedapest (Hongarije) -Bratislava (Slowakije) 155 33 188 45 120 65 230 42 161.4 5.97 42.6 36.63
15 Porto (Portugal) -Madrid (Spanje) 505 16 521 70 120 59 249 -272 421.3 15.59 112.5 96.91
16 Rotterdam (Nederland)* -Parijs (Frankrijk) 395 19 414 80 120 51 251 -163 372.9 13.8 64.6 50.8
17 Zagreb (Kroatië) -Boedapest (Hongarije) 270 46 316 145 120 101 366 50 299.5 11.08 58.8 47.72
Row %1$d to %2$d of %3$d

 

0 item(s) selected
Plaats Connecties Details vervoer over land Grounded transport details Vluchtdetails Totaalcijfers Evaluatie gegevens CO2-uitstoot
1 Rome (Italië) -Napels (Italië) 152 13 165 50 90 52 192 27 188.7 6.98 36.1 29.12
2 Porto (Portugal) -Lissabon (Portugal) 195 38 233 60 90 60 210 -23 273.7 10.13 42.2 32.07
3 Valencia (Spanje) -Barcelona (Spanje) 240 20 260 65 90 77 232 -28 302.7 11.2 55.8 44.6
4 Zagreb (Kroatië) -Zadar (Kroatië) 210 47 257 45 90 93 228 -29 197.1 7.29 29.6 22.31
5 New York City (VS) -Boston (VS) 255 50 305 90 90 62 242 -63 305.4 11.3 52.1 40.8
6 Stockholm (Zweden) -Jönköping (Zweden) 255 9 264 65 90 40 195 -69 284.6 10.53 81.8 71.27
7 Manchester (VK) -Londen (VK) 295 25 320 60 90 37 187 -133 260.5 9.64 36.1 26.46
8 Parijs (Frankrijk) -Lyon (Frankrijk) 330 22 352 65 90 62 217 -135 392.9 14.54 76.2 61.66
9 Varna (Bulgarije) -Sofia (Bulgarije) 375 30 405 50 90 82 222 -183 378.1 13.99 84.3 70.31
Row %1$d to %2$d of %3$d

Beleef de mooiste treinroutes door Europa in de zomer van 2023

Aan sightseeing zeker geen gebrek op de duizelingwekkende route van de Train des Pignes, die Digne-les-Bains verbindt met Nice in het zuiden van Frankrijk. In dezelfde klasse speelt de Bernina Express Alpine, die het Zwitsers-Italiaanse grensgebied doorkruist. De Bernina Express rijdt van Chur naar Tirano door 55 tunnels en over 196 bruggen. Deze Rhätische Spoorweg, die deel uitmaakt van het UNESCO Werelderfgoed, voert je over het 65-meter hoge Landwasserviaduct en maakt de befaamde Montebellobocht, waar je de Berninapass in al haar glorie kan zien. 

Een andere gevarieerde route waar het niet ontbreekt aan bezienswaardigheden is die van Barcelona naar Bilbao. De trein, die deel uitmaakt van spoorwegmaatschappij Renfe, start aan de voet van de Pyreneeën en vervoert de reizigers over het Spaanse hinterland door dorre steppes, rotsachtige woestijngebieden en velden vol wijnranken.

Unieke reiservaringen van Omio

Het spreekt voor zich dat onze experten bij Omio efficiënte en milieubewuste reizigers zijn. Zij zijn rijk aan ervaring en geven graag hun exclusieve reistips.

Sofia

Sofia Larsson, Customer Service

Reis van Berlijn naar Norrköping (Zweden) met de trein

Ik reis regelmatig van Berlijn naar Norrköping met de trein, want het is sowieso maar twee uur trager dan vliegen. Ik vind het fijn dat ik lunch, snacks en drankjes kan meenemen zonder dat ik me zorgen hoef te maken over bagagebeperkingen. Niets beter dan nippen aan je koffie met een prachtige zeezicht op de achtergrond op de bruggen tussen Denemarken en Zweden!

Chiara

Chiara Sgarbi, Social Media

Reis van Berlijn naar Verona (Italië) met de trein

Dankzij de trein kan ik Berlijn-Verona doen zonder stress en vooral nu mijn dochtertje overal wil rondlopen… je weet wat ik bedoel, toch? En het is een lust voor het oog! Van Innsbruck naar Verona door de Alpen en de valleien is een adembenemende tocht: zelfs mijn kleintje blijft er stil van. We hebben het al bij sneeuw en lentegroen gedaan en ik zou niet weten wat het beste was! Ik hou gewoon van treinreizen: met het vliegtuig doe je er van deur tot deur niet minder lang over en wat de bagage betreft is alles veel flexibeler.

Maxime

Maxime Gallouin, Data Ingenieur

Met de trein van Berlijn naar Bazel, Zwitserland

Ik kies voor de trein – ook al duurt het langer – vooral wanneer ik met de fiets onderweg ben. Meer en meer ICE treinen, bijvoorbeeld van Berlijn naar Bazel (Zwitserland, toegangspoort tot de Alpen!) beschikken over speciale fietscoupés. Dus je hoeft je fiets niet in te pakken als bulk luggage, je loopt geen gevaar op schade, en het fietsticket kost maar 10 euro. Onverslaanbaar!

Catharina

Catharina Rijstenbil, Brand Marketing

Met de trein van Berlijn naar Amsterdam of Maastricht, Nederland

Van mijn huis in Berlijn naar familie en vrienden in Amsterdam reizen is gewoon veel leuker met de trein dan met het vliegtuig! Koffie halen, een lekker broodje voor later, en met een goed boek mijn gereserveerde plaats bij het raam opzoeken… om van daar het landschap en het weer te zien voorbij glijden. Snel overstappen in Keulen – net genoeg tijd om mijn Nederlandse lievelingssnack te halen – en de reis gaat verder. Het voelt heerlijk om de stress van korte vluchten links te laten liggen.

Het gemak van een slaaptrein

Night train illustra

Neem een slaaptrein om comfortabel te reizen en kom goed uitgerust aan. Zo kan je ’s nachts dwars door Italië reizen met de Intercity Notte van Trenitalia. Als je van Duitsland naar Oostenrijk wil reizen, is Euronight de beste keuze. De ÖBB Nightjet verbindt Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië. In Frankrijk

heb je de INTERCITÉS-nachttreinen van spoorwegmaatschappij SNCF, die van Parijs en Toulouse vertrekken richting Italiaanse en Spaanse grens. Er is ook een waaier aan slaaptreinopties in Scandinavië en Nederland, die respectievelijk beheerd worden door Statens Statens Järnvägar (SJ) en de Nederlandse Spoorwegen (NS).