In België werd in 1884 het nationaal streekvervoerbedrijf Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, of de NMVB, opgericht. Dit bedrijf behoorde tot de staat en werd geacht tramwegen aan te leggen in gebieden waar de trein niet kwam. Het tramnetwerk werd later ingekort en grotendeels vervangen door buslijnen. In 1991 werd de NMVB opgesplitst in de Vlaamse busmaatschappij De Lijn en de Waalse maatschappij TEC. Beide busmaatschappijen zijn nog steeds in België, en opereren in respectievelijk Vlaanderen en Wallonië. In Brussel is de busmaatschappij MIVB/STIB actief.
In België zijn drie busmaatschappijen actief voor het lokale verkeer: TEC in Wallonië, De Lijn in Vlaanderen en MIVB/STIB in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze busmaatschappijen zijn echter enkel actief binnen de steden zelf of tussen twee nabijgelegen steden. Indien men zich tussen grotere en verder gelegen steden wil verplaatsen, kan men best gebruik maken van de trein. Internationale verbindingen vertrekken wel vanuit België en worden aangeboden door busmaatschappijen als Eurolines, Alsa, iDBUS, Flixbus en Berlinlinienbus.
De Lijn is een autonoom overheidsbedrijf en is verantwoordelijk voor het stads- en streekvervoer in het Vlaams Gewest. Er zijn ook enkele verbindingen met de grensstreek in Nederland, zoals Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, en lijnen die naar Wallonië gaan. In 2013 vervoerde het bedrijf zo een 540 miljoen reizigers. Men kan met deze bussen reizen met een abonnement of een ticket voor een enkele reis. Deze laatste kunnen best op voorhand aangekocht worden aangezien dat goedkoper is dan op de bus zelf. Aangezien De Lijn enkel instaat voor stads- en streekbussen bestaat hun vloot ook uit standaard stadsbussen met lage instap, waar verder weinig voorzieningen aanwezig zijn.
Transport en Commun, beter bekend als TEC, exploiteert het stads- en streekvervoer in het Waals Gewest. De vervoersmaatschappij vervoert ongeveer 158,5 miljoen passagiers per jaar. In tegenstelling tot De Lijn opereert de verschillende entiteiten van TEC veel zelfstandiger: zo leggen ze zelf de tarieven vast en hebben ze allen een eigen website. De vervoerder maakt gebruik van papieren kaartjes voor enkele ritten en magneetstripkaarten voor meerdere ritten. Er wordt hier geen duurdere prijs aangerekend bij aankoop op de bus zelf. De vloot van TEC bestaat uit 1543 voertuigen, voornamelijk standaard stads- en streeksbussen.
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, de MIVB in het Nederlands of de STIB in het Frans, is verantwoordelijk voor het stads- en streekvervoer in de 19 gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Eurolines is een maatschappij die langeafstandsbussen in Europa voorziet. Ze verbinden zo een 600 bestemmingen verspreid over het hele continent en Marokko. Het bedrijf werd opgericht in 1985 en het hoofdkantoor bevindt zich in Brussel. Eurolines bestaat uit een netwerk van 29 samenwerkende busmaatschappijen van overal in Europa. Zo opereent Eurolines in het Verenigd-Koninkrijk onder de naam National Expresss en in Ierland onder de naam Bus Éireann. In België bevinden zich verschilllende opstapplaatsen van Eurolines, waaronder station Brussel-Noord, Antwerpen-Centraal of Luik-Guillemins.
Populaire busreizen met Eurolines
De populaire busroutes in België kunnen gevonden worden tussen twee grotere steden, die op korte afstand van elkaar gelegen zijn. Aangezien in België geen langeafstandsbussen rijden, maar treinen hiervoor een populairder vervoersmiddel zijn, worden bussen voornamelijk genomen om kleinere afstanden te overbruggen, zoals binnen een stad of tussen twee nabijgelegen steden. Voorbeelden zijn bussen tussen Leuven en Brussel en tussen Mechelen en Antwerpen.